RECENZE: Užij si deskovou hru Karak od Albi

desková hra Karak od Albi

Pokud se chceš ponořit do labyrintu hradu Karak a s pomocí 6 hrdinů pokořit celou řadu monster, tak je hra Karak pro tebe. Hra je určena pro až 5 hráčů od věku 5 let. Jediné, co nesmíš zapomenout, je představivost, díky RPG prvkům se do toho můžeš úplně vnořit.

Grafické zpracování hry Karak

Karak je graficky velmi povedená hra, již na obalu je vidět, že se skupinka českých grafiků vyřádila. Všechny postavy jsou archetypy různých vlastností. Obrovitý válečník Horan má velkou sílu, ale mrštnost a vynalézavost mu chybí, naopak vševědoucnost má Taia s křišťálovou koulí. Díky dobrému grafickému znázornění jsou vlastnosti postav patrné na první pohled. Součástí hry Karak jsou kartičky nestvůr a nepřátel, kteří mají líbivé zpracování, ze kterého nikdo nebude mít noční můry. Celkové grafické zpracování hracího pole připomíná trochu videohry, což právě pro děti může být příjemné.

Herní mechanizmus

Na začátku hry si každý vybere svého hrdinu, se kterým bude chtít procházet Karak. Výběr je důležitý, ale každý hrdina má svoji specifickou strategii, při které je nejsilnější. Samozřejmě si ji užijí děti, ale díky možnému strategickému přemýšlení bude bavit i starší ročníky. Po výběru postavy má každý hráč 4 tahy. Během nich se pohybuje v labyrintu, který připomíná hru Carcassonne. Labyrint si totiž staví hráči sami. Každý hráč za své kolo postaví další část labyrintu. Pokud jeho postava objeví novou místnost, vylosuje si z balíčku nestvůru a hned se s ní utká.

Výhrou získá předmět, který je na druhé straně nestvůry, může to být zbraň, kouzlo, užitečný klíč nebo truhla s pokladem. Prohrou přichází o jeden život, kterých má ale na začátku spoustu. Boj je závislý na hodu dvěma kostkami, které určují sílu útoku. Ty můžeš navýšit kouzly nebo zbraněmi. Na každé nestvůře je napsaná její síla. Hra má také velmi zajímavý a variabilní konec, může skončit buď po 10 minutách nebo po hodině. Cílem Karaku je totiž porazit draka, což nejde jen tak snadno, proto musíš nasbírat velké množství vybavení a být dostatečně silný. Vítězem se ale stává ten, kdo získá největší množství pokladu v truhlách. A za samotného draka je 1,5 truhly.

Karak můžeš koupit v Albi a s průkazem ISIC máš 10% slevu!

Karak skrývá prokletí

Zajímavá se mi zdá třeba možnost prokletí jiného hráče. To je možné získat, když porazíš mumii, pak můžeš uvalit prokletí na jiného hráče. Prokletí ho zbaví možnosti využívat své speciální schopnosti. Není to samozřejmě na vždy, pokud najde na hracím poli fontánu se živou vodou, bude odklet a získá plný počet životů. To dokáže dost změnit směřování některých hráčů, což je sice zákeřné, ale o to větší zábava.

Závěrečné hodnocení

Karak je zajímavé spojení představivosti a RPG počítačových her. Hrací pole je neuvěřitelně přehledné a pravidla jednoduchá na pochopení. Já jsem hrál Karak ve dvou lidech, což je také možné, ale pak jsem ke hře přemluvil děti sousedů a v 5 lidech to byla úplně jiná písnička. Dá se víc intrikovat a motivují tě úspěšně vyhrané bitvy protihráčů. Když jsem si z toho s dětmi udělal trochu divadelní hru a uvedl je do hry příběhem, bylo to pro nás všechny mnohem reálnější. Hra mě dokázala udržet u stolu celou dobu a neměl jsem nutkání mezi tahy protihráčů sledovat telefon, což se mi už dlouho nestalo.

Za mě je to skvělá hra, která rozhodně dokáže spojit rodinu a všechny věkové skupiny. Díky dalším rozšířením se nemusíš bát nostalgie, která může třeba po deseti hrách přijít. Za sebe doporučuji si občas trochu změnit pravidla, třeba si přidělit jiné postavy, na které nejsme zvyklí, a naučit se jejich taktiku. Rozhodně doporučuji všem rodinám a lidem, co milují fantazii. Karak je dobrou volbou i pro dětské tábory na deštivé dny.

Tipy na další deskovky najdeš v článku Hlavolamy a rébusy na večery

Tim Slavík
Miluji cestování, a především jen s batůžkem a foťákem. Jsem student, ale spíše mě potkáš v kavárně než zasypaného knížkami ve studovně. Ujíždím si na technologiích a bělících zubních pastách.