Pro studenty a žáky z Ukrajiny, kteří jsou v nouzi, vydáváme průkazy ISIC a ISIC Školák zdarma. Více informací najdete zde.
Ми безкоштовно видаємо картки ISIC і ISIC Школяр, всім студентам і школярам України, які знаходяться у скрутній життєвій ситуації. Детальніше за посиланням.

Jak si naplánovat mentální relax

Mentální relaxace v přírodě

Každý se občas dostaneme do situace, kdy se potřebujeme trochu “nadechnout”. Každodenní život přináší mnoho situací, které vyžadují naši pozornost, a které musíme řešit. Právě proto je důležité umět si naplánovat mentální relax. Jakmile se mysl uklidní, dostaví se klid na hluboké úrovni, psychické i fyzické. Mentální relax potěší tělo i duši.

Co to vlastně mentální relax je a jak si ho naplánovat

Relaxace – jinými slovy odpočinek, absolutní uvolnění a vnitřní zklidnění. Pouhé uvolnění na tělesné úrovni nestačí. Relaxace na úrovni těla je pouze částečnou relaxací, která nemá dlouhodobé a efektivní účinky. Proto je třeba propojit všechny úrovně tvého bytí – tělo, mysl i duši tak, aby se tělo dokázalo zregenerovat, uvolnily se svaly a svalové napětí, zbavil ses duševního napětí, stresu a negativních emocí.

Existuje celá řada cvičení a způsobů relaxace. Jsme však individuální bytosti, a proto každému z nás vyhovuje jiný způsob zklidnění. Nejen mentální relax, ale v podstatě jakýkoli způsob relaxace by se měl stát součástí tvého každodenního života. Můžeš toho docílit tak, že si z relaxu vytvoříš každodenní rituál. Zkus si vybrat alespoň jeden z následujících způsobů relaxace, a použij ho vždy, když se budeš cítit špatně, budeš ve stresu, vyčerpaný, nebo unavený. Vytvoř si z této činnosti rituál a zkus relaxovat každé ráno, alespoň pár minut. Uvidíš, že se díky tomu budeš celý den cítit lépe, budeš vyrovnaný a svěží a nebude ti scházet energie. Udělej si čas jen “pro sebe”.

Jednotlivé způsoby relaxace

Relaxační a meditační hudba

Je známé, že hudba dokáže jak povzbudit, tak zklidnit mysl. Existuje celá řada speciálních hudebních nahrávek, které jsou přímo určené k relaxaci. Můžeš si vybrat uklidňující zvuk tvého oblíbeného hudebního nástroje, protože téměř každý hudební nástroj umí zprostředkovat uklidňující zvuk. Mezi další relaxační nahrávky patří zvuky přírody, ať už jsou na nich nahrané hlasy ptáků či zvuky podmořských živočichů (delfínů, velryb). Často si lidé vybírají nahrávky se zvukem deště, protože je to uklidňuje.

Meditace

Tento nástroj je bezesporu tím nejlepším a nejefektivnějším způsobem celkového relaxu, protože dokáže uvolnit jak tělo, tak i mysl, a navíc povznáší duši. Umožní ti pustit každodenní starosti z hlavy a žít v přítomném okamžiku – tady a teď. Najdi si na meditaci nějaké klidné místo, kde budeš pouze sám se sebou, bez telefonu, bez rodiny, přátel a dalších rozptýlení. Můžeš se inspirovat naším článkem Jak si vybavit koutek na meditaci. Existuje mnoho různých způsobů, jak meditovat. Meditace, stejně jako mnoho jiných činností, vyžaduje trénink a pravidelné opakování. Na téma meditace vychází spousta knih a audio nahrávek. Můžeš se připojit také do kurzu meditace, kde si za pomocí nějaké příjemné techniky tuto dovednost osvojíš.

Mentální relax v podobě meditace

Dechové cvičení

Práce s dechem je v podstatě jedním ze způsobů meditace. Stejně jako u meditace, existuje celá řada dechových cvičení, které si můžeš osvojit.

Svalová relaxace

Tato relaxační technika má něco do sebe. Zaměříš se v ní na pomalé napínání a uvolňování jednotlivých svalových skupin na těle. Díky ní si můžeš lépe uvědomit své fyzické pocity a zaměřit se na rozdíl mezi svalovým napětím a relaxací. Svalová relaxace ti pomůže uvolnit celé tělo. A protože se při ní musíš soustředit na uvolnění jednotlivých partií svého těla, nezbyde ti čas na myšlení. Svalová relaxace tedy plně podporuje mentální relax.

Pobyt v přírodě

Pamatuj, že jsi součástí celku. Příroda poskytuje domov všem živočišným a rostlinným druhům, ale také tobě. Ať už si to uvědomuješ, nebo ne, v přírodě dokážeš vždy plně zregenerovat své síly a zbavit se veškerého vnitřního pnutí a stresu. Určitě znáš slovní spojení “musím na vzduch” – a kam to tedy je? No přece ven, na čerstvý vzduch. Zkus vyjít na chvíli ven, zastav se a vnímej vše, co příroda nabízí. Vědomě dýchej, nech se ohřát slunečními paprsky, zaposlouchej se do zvuku tekoucí řeky, vyslechni zpěv ptáků, a nebo se jdi potěšit pohledem na východ či západ slunce. Ani jeden jediný den není stejný, vše se mění a neustále plyne. Zkus si co nejvíc užít okamžiků, které se odehrávají pouze tady a teď, žádné z nich se už nebudou opakovat.

Další možné způsoby relaxace

Určitě bychom společně našli mnoho dalších relaxačních technik, cvičení a nástrojů, které pomáhají s uvolněním a relaxací. Patří mezi ně jóga, Tai chi, Čchi kung, ale také třeba masáž, aromaterapie, horká koupel, a jiné aktivity, které ti dělají radost. Naše tipy jsou pouhým nastíněním mnoha možností. Určitě se ti podaří najít způsob, který ti bude nejvíce vyhovovat a pomůže ti nejen zklidnit mysl a naplánovat si mentální relax, ale umožní ti lépe žít a najít vnitřní klid.

Mentální relax aromaterapeutickou masáží

Autor
Kateřina Weissbrotová
Jsem člověk, co miluje přírodu, cestování, dobré jídlo a pití, a vlastně vše, co život nabízí. Baví mě procházky s naším psem i jízda na koni. Jsem nadšenou studentkou cizích jazyků, ráda si povídám s lidmi z různých koutů světa jejich rodným jazykem.