RECENZE: Zažij fantasy dobrodružství ve hře Gloomhaven

recenze hry Gloomhaven

Jako puberťák jsem byl obrovským milovníkem online strategických her, kde si každý hráč vylepšuje svého hrdinu, učí ho nové schopnosti, rozšiřuje paletu jeho kouzel, obchoduje s ostatními hráči nebo tvoří klany se svými kamarády a v kooperaci pak dobývají svět. S věkem se tento koníček vzdaloval, nicméně Gloomhaven mě dostal zpátky do doby, kdy jsem byl velký válečník level 68 se specializací na boj zblízka.

Gloomhaven nabízí více než 100 scénářů

Gloomhaven je kooperativní hra z fantasy prostředí s velkou dávkou dobrodružství, která si od roku 2017 drží 1. místo v žebříčku boardgamegeek.com. Na první pohled se hra může zdát jako extrémně složitá deskovka s velkým množstvím komponentů a ty nebudeš vědět co s tím. Moc tomu nepřidá ani padesátistránkový manuál, který ti vysvětluje mechaniky jednotlivých komponentů, jejich použití, kombinace možností a zvraty, které mohou při hraní nastat. Opak je však pravdou. Stačí se naučit hlavní mechaniky využívání karet vylepšení, útoků, vybavení a symbolů značících, zda máš danou kartu odložit, nebo „zničit“. Poté už tě hra sama unáší svým příběhem a ty s ní procházíš jednotlivé scénáře, kterých je celkem více než 100.

Herní mechanismus

Na začátku hry si každý hráč vybere svého hrdinu a na výběr budeš mít ze šesti. Celkem je ale ve hře sedmnáct hrdinů, a proto se nemusíš bát, že bys u jednoho zůstal po celou dobu hraní. Každý hráč ke svému hrdinovi dostane obálku, která obsahuje hrdinovy komponenty. U zatím nedostupných hrdinů jsou obálky zapečetěny. Poté už stačí jen otevřít knihu scénářů a jít do boje proti nestvůrám. Hru může hrát i jeden hráč, nicméně k započetí hry potřebuješ spoluhráče. Po každém odehraném scénáři se můžeš vrátit do města a za získané mince si vylepšovat vybavení. Toto vybavení ti zůstává, a proto tě hra do scénáře pro jednoho pustí až později. Po odehraných scénářích dostaneš body zkušeností, které se zaznamenají do deníku hrdiny. Při hraní se nemusíš držet pouze hlavních úkolů, avšak můžeš plnit i bonusové úkoly, kde si po jejich splnění zpřístupňuješ talenty, které občas tvoří právě ten zvrat v procházení scénářem.

Samotné scénáře jsou velmi promyšlené a pokud si myslíš, že během jednoho dne projdeš všechny, jsi na velkém omylu. Jednotlivé scénáře mají svoje požadavky a ty se do nich můžeš pustit pouze tehdy, když je budeš splňovat. Stejně tak nedosáhneš od začátku na všechno vybavení, které si můžeš ve městě koupit. V průběhu hry postupně vzrůstá i úroveň města a s každou úrovní se přidají další karty předmětů.

TIP: S průkazem ISIC máš na hry Albi 10% slevu.

Co ještě určitě musí zaznít, je samotný příběh, který je pohlcující. V průběhu hraní nastávají zvraty, které tě mohou naštvat, nebo ti udělat i obrovskou radost. V některých se dokonce budeš muset rozhodnout a tvá rozhodnutí tě pak povedou tvou vlastní dějovou linií. Jeden ze zvratů, který nastane a bude tě mrzet, je odchod hrdiny na odpočinek. V určitou chvíli hrdina dospěje do fáze, kdy jeho dobrodružství končí a jeho cesta dosáhla svého cíle a ty si budeš muset vybrat nového hrdinu z jedné ze zapečetěných obálek. Na první pohled je to srdcervoucí moment, protože veškeré scénáře, vylepšení a příběh hrdiny, odchází s ním. Nepotrvá to však dlouho a nového hrdinu si zamiluješ. Každý totiž skrývá nějaké eso v rukávu v podobě svých schopností.

Celkově hra obsahuje obrovské množství kontentu a dá se hrát stovky hodin, než se podaří projít všemi scénáři. Pro ty, koho hra chytne, doporučuji pořídit si insert, který ti pomůže s orientací mezi komponenty a ušetří čas se samotnou přípravou hry. Nechceš-li si ho kupovat, můžeš si ho vyrobit i sám dle své představy.

Pro správné pochopení hry a zvýšení celého zážitku se můžeš podívat na videonávod od Albi, kde ti vysvětlí hlavní pravidla a jak projít prvním scénářem, případně si stáhnout aplikaci Gloomhaven Helper, která ti ušetří čas a pomůže s přehledností.

Závěrečné hodnocení

Klady:

• Stovky hodin zábavy
  • Rozsáhlý svět
  • Mechanika bojů, vylepšování a střídání postav
  • Dechberoucí příběh
  • Odstranění náhody ze soubojů, nepoužívají se kostky, ale strategické schopnosti jednotlivých hráčů

Zápory:

• Scénáře si jsou po nějaké době podobné
  • Delší čas přípravy

Pokud se ti recenze líbila a jednotlivé možnosti hry tě nadchly, ale nejsi fanda deskovek, nemusíš se ničeho bát, hra Gloomhaven je jedna z mála her, která to svou popularitou dotáhla až k vytvoření adaptace v podobě online hry na Steamu. Pokud jsi však na vážkách a tato deskovka tě láká, můžeš si ji pořídit v e-shopu Albi se slevou 10 % na průkaz ISIC.

Ostap Ščepnyj