RECENZE: Rudý úsvit

hra Rudý úsvit

Svět se roztříštil a společnost se rozdělila na mnoho jednotlivých kast. Jediné, co je důležité, je uchvátit moc nad rozděleným světem. Záleží jen na tobě, jestli dáš do kupy ty pravé hrdiny z jednotlivých kast a vyhraješ nad ostatními.

Hra podle knižní předlohy

Hra Rudý úsvit vychází z knižní předlohy stejnojmenného sci-fi románu Pierce Browna. Základní pointou knihy je svět rozdělený podle společenského postavení. Hlavní hrdina Darrow žije na Marsu v podzemí, kde těží vzácné minerály, aby mohl uskutečnit sen o kolonizaci Země. Darrow se však brzy dozví, že celý jeho život byl lží a že je součástí spiknutí, které drží lidi z podzemí v utlačovaném postavení.

Darrow se rozhodne vstoupit do organizace zvané Rudý úsvit, která se snaží bojovat proti utlačovatelům zvaným Zlatí. Společně se svými spojenci, kteří jsou rozděleni do různých frakcí, se Darrow snaží překonat nespravedlnost a získat svobodu pro všechny lidi. Svět Rudého úsvitu je plný politických intrik, bojů a obětí, ale také přátelství a lásky.

Zpracování hry

Po otevření krabice na tebe čeká rozsáhlé spektrum karet a různých žetonů. Ústředním bodem hry je herní deska, kolem které se celý příběh odehrává. Zde dominuje vlčí hlava, která je ve hře zásobníkem helia. Nad ní hráči uloží karty postav, kterých je opravdu hodně. Naučit se všechny postavy je tak trochu oříšek. Dále se na plánku nachází počítadlo úrovně flotily a institut. Institut, množství helia a úroveň flotily jsou důležitou součástí herní mechaniky, která ve správný moment zastaví hru a určí vítěze.

Následně se pak na plánku nachází čtyři lokace – Mars, Jupiter, Luna a Institut. Karty postav ukládáš do jednotlivých sloupců. Zamíchat s průběhem hry mohou karty speciálních schopností, které hráčům propůjčují různé speciální dovednosti na celou hru nebo jen několik kol.

Zpracování herních komponentů včetně herních karet je opravdu kvalitní a robustní. Málokdy se setkávám s kvalitním papírem a pevným plastem. Zde si autoři nechali záležet a výjimkou nejsou ani ilustrace postav, které tě vtáhnou krásně do děje a hned pochopíš, jakou úlohu ve společnosti tvoje kasta hraje.

Herní mechanika

Příběh jsme si přestavili, ale od poutavé hry plné intrik se odvrací a spíše připomíná karetní strategii, kde je nejdůležitější počet bodů na konci hry. Ale pojďme si představit, jak se hra vlastně hraje. Na hrací desce jsou čtyři barevné lokace, na ně vyložíš dvě náhodně vybrané postavy. Každý hráč dostane jednu kartu schopností a žetony v odpovídající barvě.

Každý hráč začíná se svými pěti náhodně vybranými postavami. Na začátku tahu si vybírá jednu z akcí: buď může otočit horní kartu z balíčku a umístit postavu na odpovídající lokaci a získat tak bonus, nebo si může vybrat kartu z ruky a cíleně ji umístit na některou z lokací. Poté si hráč vybírá postavu z lokace, na kterou nebyla umístěna karta, nebo si může vybrat kartu z balíčku. To vyžaduje dobré plánování a strategii, protože hráči musí brát v úvahu nejen svoje vlastní potřeby, ale také snahu bránit soupeřům v jejich plánech.

Dalším důležitým prvkem hry jsou samotné postavy, které hráči sbírají do svých týmů. Každá postava má svoji hodnotu a speciální schopnosti, ale také preference vztahující se k lokacím. Hráči musí být schopni najít ty správné kombinace postav, které jim přinesou nejvíce bodů, a zároveň respektují preference lokací, které jim byly přiděleny. Cílem hry je sestavit co nejlepší tým postav s co nejvyšším počtem bodů. Hráči také získávají body za plnění podmínek a bonusy za žetony helia, stupnici flotily a žeton nadvlády. Hra končí, když jeden hráč nasbírá sedm žetonů helia nebo když dorazíš na sedmou pozici flotily. Poté následuje bodování, přičemž hráč s nejvyšším skóre vyhrává. Rudý úsvit je postaven na sbírání sad postav a složitějších bodovacích pravidlech s bonusy nad standardní rámec. Hlavním prvkem hry je průběh tahu, kdy si hráči vybírají akci a sestavují tým postav. Možná se to zdá složité, ale věř mi, že po jednom cvičném kole to dobře pochopí všichni u stolu.

Hra pro jednoho

Poprvé jsem se setkal s možností se hře samotné postavit sólo. A musím přiznat, že přes prvotní nedůvěřivost jsem si to jako jeden hráč skutečně užil, protože autoři počítali opravdu se vším. Rozdílem oproti klasické hře je to, že máš navíc karty takzvaných událostí. Což jsou karty, na kterých je vlastně replikace různých herních situací. Budeš se možná divit, ale ze 70 karet se ani jedna neopakuje, a proto se nemusíš bát stereotypu. Lze také navýšit obtížnost a zvyšovat své schopnosti na další společné hry. Ve výsledku je to zajímavá inovace a rozhodně bych to rád viděl i u dalších deskovek.

Závěrečné hodnocení

Rudý úsvit je zajímavý počin, který svá skrytá tajemství a napětí vystavěl na knižní předloze. Tento koncept se mění v pouhou bodovou karetní strategii, přesto se není třeba bát, že by tě hra nebavila. Každým dalším kolem je celkový průběh zábavnější, protože se postupem času více a více dostáváš pod pokličku celého příběhu a díky znalosti většího množství karet a postav si užiješ přípravu vlastní strategie.

TIP: S průkazem ISIC máš na tuto hru i veškerý další sortiment Albi slevu 8 %.

Lenka Kubištová
Miluju sladké snídaně, chození po horách a hraní deskovek. Nejvíc se mi líbilo ve Skandinávii a mým velkým snem je podívat se na Island.