Recenze: Libertalia

Desková hra Libertalia: Piráti vzduchomoří

Další povedená strategie, tentokrát z prostředí pirátského ostrova. Prozradíme už předem, že zábava je zaručena. Co můžeš čekat od deskové hry Libertalia?

Libertalia: Piráti vzduchomoří

Desková hra Libertalia: Piráti vzduchomoří je inspirována pirátskou kolonií na Madagaskaru, což byl údajně pirátský ráj na tropickém ostrově vybudovaný na principech lidské svobody a rovnosti.

Pokud máš rád/a plánování a stategii, je to skvělá hra přímo pro tebe. Libertalia je druh deskové hry, ve které budeš vymýšlet komplexní plán a strategii, ale za účasti náhody (používáš různé hrací karty). Jedna soupeřova karta (a nemusí být zrovna silná), ti může zhatit celý den plavby a ty odpluješ se staženou plachtou a bez kořisti. Výhodou je, že na začátku hry mají všichni stejné karty a ty můžeš odhadnout, co by mohl soupeř zvolit. Tahle výhoda je logicky oboustranná.

O co ve hře jde?

Ve hře se budeš vypravovat na plavby za hodnotnou kořistí. Stejně tak jako tví soupeři. Ale jen ten nejschopnější a nejvychytralejší admirál se na konci třetí plavby stane nejbohatším pirátem, a tudíž i vítězem hry. K tomuto cíli ti na létající lodi pomáhá různorodá posádka. Každý člen posádky má jiné schopnosti, a proto je na admirálovi (tedy na tobě), abys zvolil/a pro každou plavbu a ve správný moment ty správné členy posádky.

Karty posádky v deskové hře Libertalia

Koho vezmeš na palubu – hrocha nebo medvěda?

Celkem můžeš mít v posádce až čtyřicet členů (karet). Každou plavbu za pokladem však můžeš hrát pouze se šesti zvolenými kartami (členy posádky). Všichni hráči tak mají na začátku hry stejné možnosti a bude to jen na tobě a tvé geniální strategii, které členy posádky si na každou plavbu vybereš. Zajímavé je výtvarné zpracování, členové posádky (ačkoliv mají klasická lidská povolání a funkce) jsou totiž zobrazeni v podobě nejrůznějších zvířat.

Každá karta člena posádky má speciální schopnosti. Všechny karty jsou očíslovány od 1 do 40. Čísla pak určují pořadí, v jakém se budou karty (respektive schopnosti) vyhodnocovat. Na začátku každého dne si všichni hráči vyberou (a tajně před sebe vyloží) jednu kartu z ruky. Ty se poté otočí a seřadí právě podle očíslování. V případě shody o pořadí rozhoduje pirátská reputace, kterou se rozhodně nevyplatí podceňovat.

Průběh hry

Plavba je rozdělena do několika dnů a dny jsou zase rozděleny do třech postupných fází jako například denní či večerní. Zatímco v denní fázi se vyhodnocují karty zleva doprava, tak u večerní fáze je to přesně naopak.

Teď už by ti mělo pomalu docházet, v čem tkví celá legrace 😊 Pouze ve večerní fázi lze totiž sbírat kořisti, ovšem pokud se vůbec dostaneš na řadu. Karty se samozřejmě ovlivňují navzájem. Můžeš soupeřovu kartu přesunout, odstranit, nebo mu ukrást kořist před nosem.

Žetony kořisti v deskové hře Libertalia

Cíl hry? Samozřejmě bohatství!

Kořistí je několik druhů a ty si můžeš strategicky volit (pokud se k nim vůbec dostaneš), které se ti zrovna nejvíc hodí. Každá kořist má jiný význam a dokonce i schopnost.

Hlavním cílem hry je ale nasbírat co nejvíce mincí, respektive vítězných bodů.

Závěrem

Jedná se o středně náročnou strategii, kde hraje velkou roli management posádky, ale také blufování a škodění. Proto si ji užijí více pokročilejší hráči. Hru může hrát až šest hráčů, ale je to relativně vysoký počet; protože čím více hráčů se do hry zapojí, tím máš menší kontrolu nad svou strategií, a tím vzniká větší „chaos“. Takže pokud vítězství (či prohru) nebereš příliš vážně, můžeš se u pirátského hrocha kormidlujícího pirátskou loď krásně pobavit.

Banner s informací o slevě s ISIC v Albi

Zdeněk David