Recenze: Istanbul BIG BOX

Desková hra Istanbul BIG BOX

Jsi obchodníkem na exotickém tržišti a tvým úkolem je shromáždit dost rubínů za zboží. Dokážeš to díky dobře zvolené strategii nebo bude víc hrát roli štěstí? Deskovou hru Istanbul jsme si zahráli a tady jsou dojmy.

Istanbul zabaví hráče všech úrovní

Desková hra Istanbul se prezentuje jako strategická hra pro 2 až 5 hráčů, kteří obchodují na exotickém bazaru a snaží se získat co nejvíc rubínů. Slibuje zábavu na 40 minut a na první pohled zaujme krabicí s příjemnou ilustrací, ve které najdeš velkou spoustu stejně hezky provedených herních komponent ze dřeva a kartonu i plastové napodobeniny zářivých rubínů. Istanbul ve verzi BIG BOX je obzvlášť našlapaný, protože obsahuje i dvě rozšíření – Mokka a bakšiš a Dopisy a pečeti. Jaká byla naše hráčská zkušenost?

Rozložená desková hra Istanbul

Příprava hry – nenáročná na pochopení, ale chvilku zabere

Jakmile Istanbul BIG BOX otevřeš, vykoukne na tebe slušná zásoba nejrůznějších žetonů, kartiček a komponent. Na první pohled tě zaujmou káry pro obchodníky, na které pak při prozkoumávání města nakládáš obchodované suroviny. Herní plán tu nenajdeš, prostředí hry je tvořeno 16 kartami lokací, které představují různé části města Istanbul. Karty můžeš poskládat v nejrůznějších kombinacích, což činí hru velmi variabilní, protože se podoba města s každou hrou mění.

V pravidlech najdeš tip na rozložení hry pro první zkušební hru, což pro začátek ušetří čas přípravy a pěkně si na tom natrénuješ herní mechaniku. V pravidlech je vše přehledně popsáno a vysvětleno, jen to chvíli trvá, než na lokace rozmístíš vše, co je potřeba. Na druhou stranu, čtení pravidel a příprava hry rozhodně nepatří z hlediska složitosti mezi extrémy.

Průběh hry

Hráči se svými obchodníky (dřevěnými válečky) chodí po Velkém bazaru a na jeho lokacích vykonávají různé akce. Vše s cílem nasbírat co nejvíce rubínů, jejichž počet rozhodne o tom, kdo vyhraje. Jako obchodník máš svoji káru, se kterou procházíš město a na kterou nakládáš nejrůznější komodity, díky kterým se pak dostaneš i k rubínům. Využíváš k tomu pomocníky, možnosti rozšíření kapacity své káry nebo nejrůznější bonusy jednotlivých lokací.

Kdy přijde na řadu taktika a strategie?

Ve svém tahu se pohybuješ mezi jednotlivými lokacemi, z nichž každá umožňuje provést nějakou akci. Sbírat můžeš různé typy zboží, např. látky nebo koření, které prodáváš za liry na Velkém a Malém tržišti nebo doručuješ na určitá místa ve městě. Získávat rubíny lze několika způsoby – buď výměnou za liry třeba v Klenotnictví, výměnou za samotné komodity v Sultánově paláci či Poštovním úřadě nebo se můžeš dát na modlení v jedné z Mešit. Pro každou akci musíš mít vyčleněného svého pomocníka v podobě dřevěného žetonku.

Detail na kupeckou káru s rubíny v deskové hře Istanbul

Největší výzva tedy je vymyslet posloupnost jednotlivých akcí tak, abys využil/a co nejlépe své pomocníky, průběžně si doplňoval/a vylepšení svého trakaře v Kolárně a stíhal/a přitom získávat rubíny. Někomu dá možná zabrat také plánování zásob.

Sebelepší strategie ale nemusí být samospásná, což umožňuje zazářit i méně zkušenějším hráčům. Během hry budou občas o tvém úspěchu rozhodovat i kostky – třeba na Černém trhu nebo v Čajovně.

Příjemná nekonfliktní hra

Hráči si sice na herním plánu občas zkříží cesty, dokonce můžeš někoho poslat na chvíli bručet na Policejní stanici. To je ale asi tak všechno, žádné větší škodící akce se tu nevyskytují, každý z hráčů spíš sleduje sám sebe a svoje cíle.

Rozšíření přinášejí do hry zajímavé lokace i akce

Mokka a bakšiš přidává do hry novou komoditu – kávu. A protože s ní přichází i nové výzvy a obchodní trasy, budeš potřebovat i novou postavu společníka. Toho najdeš třeba v Hostinci nebo v Cechovním domě. Rozšíření Dopisy a pečeti zase přinášejí možnost obchodovat také s informacemi v Tajném spolku.

Obě rozšíření určitě stojí za to brzy do hry zařadit, jelikož přinášejí nové způsoby, jak získat rubíny a umožňují větší interakci mezi hráči, která je v základní hře Istanbul poměrně omezená. Také prodlužují herní dobu, základní hru dáš v pohodě do hodiny, zatímco s rozšířeními se dá natáhnout i na dvě.

Závěr

Na první pohled možná trochu nezajímavá hra Istanbul mile překvapila. Jednoduchý herní princip a dobře napsaná pravidla dovolují hru rychle rozehrát a snadno zapojit nové hráče všech úrovní. Dá se předpokládat, že další hry budou jen lepší díky variabilitě herních lokací a hra tak ani při opakovaném hraní nezevšední. Samotné hraní bylo jedno velké napínavé drama od začátku do konce. Strategické plánování není náročné, přemýšlení je potřeba tak akorát, takže se nestane, že 20 minut čekáš, než spoluhráči odehrají.  Nechybí ale ani prvek náhody v podobě bonusových kartiček a hodu kostkou, který ale není zbytečně výrazný. Prostě hra má od všech předností tak akorát a rozhodně nezklamala.

Hru Istanbul je fajn mít po ruce, když očekáváš sešlost hráčů více úrovní, protože na své si tu přijde opravdu každý. Je fajn ji hrát třeba s rodinou, zapojit se mohou i mladší děti. Rozhodně není chyba ji přibalit třeba na dovču s přáteli, protože její pravidla vysvětlíš opravdu snadno.

Istanbul BIG BOX, jejíž součástí jsou i všechna rozšíření, seženeš v e-shopu i prodejnách Albi s příjemnou ISIC slevou 8 %.

upoutávka na slevu v Albi na deskové hry

Dagmar Prajznerová