Recenze: Catan Big Box

Známá desková hra Catan patří prakticky mezi povinnou výbavu každého hráče deskovek. Má smysl zařadit do sbírky i Catan Big Box? Hru jsme prozkoumali a tady je zhodnocení.

Nové scénáře i cestovní sada – vše v jedné Big Box

Deskovou hru Catan neboli dříve Osadnici z Katanu není potřeba dlouze představovat. Každý jsme ji někdy hráli nebo o ní slyšeli a je tu i šance, že ji za mlada hráli i tví rodiče. Desková hra Catan byla původně vydána už roku 1995 a stojí za ní bývalí německý zubní technik Klaus Teuber.

Proč ti představujeme deskovku, kterou už znáš?

V roce 2017 se totiž vydavatelství Albi rozhodlo vydat českou verzi rozšířené edice Big Box, která ti poskytne mnohem více scénářů a zábavy. Tato rozšířená edice kromě základní hry obsahuje ještě rozšíření pro 5-6 hráčů, kostkovou hru a další čtyři scénáře: dva nové herní plány New York a Korsika a dvě rozšíření Nejlepší přátelé a Pomocníci.

Staré dobré obchodování a stavění na ostrově Catan

Princip hry se oproti základní hře nemění. Jakmile usedneš s přáteli ke stolu, stanou se z vás osadníci, kteří dorazili na neobydlený ostrov Catan. Tento ostrov je velice bohatý na přírodní zdroje, prostřednictvím kterých si můžeš budovat svou vlastní osadu. Na ostrov jsi ale nedorazil sám, i tví protihráči mají na cenné suroviny zálusk. Nyní nastává samotné kouzlo hry a ty by sis měl oprášit svoje obchodní a strategické umění. Čeká tě dlouhá cesta vyjednávání, obchodování, stavění, strategického myšlení a v neposlední řadě, sbírání cenných zdrojů, prostřednictvím kterých si vystavíš silnice, osady a města. Za každou vystavenou infrastrukturu získáš body. Body tvoje i tvých protihráčů jsou veřejně viditelné a nikam se nezaznamenávají. Jedinými skrytými body mohou být zakoupené akční karty, jejichž obsah ostatní nevidí.

Rozšíření, která najdeš jen v Catan Big Box

Jak jsme ti ale řekli už na začátku, dnes nebudeme rozebírat dopodrobna základy Catanu, ale podíváme se na jednotlivá rozšíření, která nabízí právě edice Catan Big Box.

Rozšíření 1: Nejlepší přátelé

Začátek hry probíhá stejně jako obvykle, navíc ale musíš získat přízeň cechů. Přízeň můžeš získat různými způsoby, ale v zásadě budeš mít dvě hlavní cesty. Můžeš darovat suroviny hráči, který má méně vítězných bodů než ty, nebo můžeš přemístit zloděje tak, aby neublížil nikomu jinému. Vyplatí se to alespoň zkoušet, protože díky přízni cechu následně můžeš zdarma vybudovat silnice. To se poté vyplatí, protože zdarma postavená silnice ti ušetří 50 % surovin, které se ti následně hodí na výstavbu vesnice. Každý, kdo Catan hrál ví, jak je toto zejména na začátku hry důležité. Rozšíření deskovky Catan

Rozšíření 2: Pomocníci

Další obohacení, které spočívá v tom, že si na začátku hry každý hráč vybere jednoho pomocníka, jehož schopnosti může v průběhu využít. Poté můžeš buď společníka-pomocníka vyměnit za jiného, nebo otočit kartu na druhou stranu a v následujících kolech využít znovu (pak už se ho ale zbavit musíš). Na tomto rozšíření je nejlepší to, že hru zrychlí a mnohem aktivněji tě zapojí do každého kola. Některé pomocníky využiješ spíš ze začátku, jiní se hodí teprve až jsi v pozdější fázi hry. Rozšíření deskovky Catan

Nové scénáře deskovky New York a Korsika

Teď můžeš všechny dílky strčit zpátky do krabice a vyndat velký, již hotový herní plán. Pravidla zde platí stejná jako v klasice, jen mají pár malých změn. Vesnice můžeš stavět pouze na vyznačených místech. Oceníš i příjemný bonus, kdy plán je lemován zajímavostmi o jednotlivých historických městech, takže si v tahu ostatních hráčů můžeš přečíst, na kterém indiánském pohřebišti ta tvoje osada zrovna vyrostla. Zajímavé na tomto rozšíření je, že rozložení jednotlivých polí dává celkem smysl a historicky odpovídá tomu, jak tato města dříve fungovala a jakou krajinou byla obklopena. Catan - New York Bodování zde funguje trošku jinak, protože body můžeš získat i za postavené silnice a pokud na určitém poli nemáš vesnici, nemůžeš dál stavět ani cestu. Bodování se různí podle počtu hráčů, ve 3 lidech musíš nasbírat bodů 13, v 5-6 stačí bodů pouze 10. V New Yorku můžeš navíc díky námořnímu cechu z rozšíření Nejlepší přátelé vyzkoušet také využití Erijského kanálu, kdy za specifickou stavbu silnic získáváš žetony, které ti pak na jedno kolo umožní směňovat jakékoliv suroviny v poměru 2:1. Žetony cechů jsou navíc volně směnitelné s protihráči, což u standardní hry nejsou.

Kostkoverze Catan na cesty

Jedná se o minihru, která je také součástí balení a můžeš ji sebou vzít např. na dovolenou, pokud sebou nechceš tahat celou krabici. Dělí se na dvě podverze: obyčejná a plus. Hlavní princip je stejný pro obojí. Na obou stranách listu máš ostrov Catan a hlavním cílem je postavit co nejvíce vesnic, silnic, měst a rytířů. Začínající hráč hodí kostkami, což může až třikrát zopakovat. Po každém hodu může dát několik kostek stranou. Výsledek nejpozději třetího hodu je směrodatný a už jej nelze změnit. Pak následuje fáze stavění, podobně jako v základní hře. Na kartě uvidíš, co která stavba stojí. Každé kolo je ideální postavit alespoň něco, protože za neaktivitu zaplatíš dvěma zápornými body. Kdo má po patnácti proběhlých kolech nejvíc bodů, vyhrál. PLUSová verze se dá hrát jenom ve 2-4 hráčích a namísto patnácti kol se hraje, podobně jako u velké verze, do 10 bodů. Kdo je nasbírá jako první, je vítězem. Podobností s velkou hrou je více, v této verzi získáváš body i za největší vojsko a nejdelší obchodní cestu. Kostková verze Catan

Závěr

Abychom tedy vše shrnuli, Catan – Big Box se drží tradice už od roku 1995, takže zde najdeš v první řadě klasické „Osadníky“, které můžeš ihned vytunit o nová rozšíření, která jinde než v Big Boxu nenajdeš. Příjemně ti hru zpestří a obohatí o nové prvky a taktiky. Ty hru dělají napínavější a přiměřeně složitější, ale stále hratelnou na úrovni běžné party hráčů různých úrovní. Hodně fajn je také možnost zapojit až 6 hráčů. Konkrétně u scénáře New York a Korsika dost baví i geografická a historická přesnost – proč se u hraní nedozvědět i pár zajímavých faktů? A nakonec, užitečným doplňkem našlapaného Big Boxu je i kostková verze Catanu na cesty. Tohle balení je, jak se říká, all inclusive! A v prodejnách nebo na eshopu Albi si ji navíc můžeš pořídit s ISIC slevou 8 %. ISIC sleva v obchodech Albi
Ostap Ščepnyj