Co je dobré vědět, než se pustíš do běhání?

Běhání se v Česku těší stále větší popularitě. Je to levný sport, můžeš jej dělat kdykoliv a nepotřebuješ extra drahé vybavení. Navíc si u něj skvěle pročistíš hlavu, nadýcháš čerstvého vzduchu a načerpáš trochu pro život nezbytného vitamínu D.

Na co si dát pozor, než se do běhání pustíš?

Chceš běhat? Začni chůzí

Zdá se ti tato rada postavená na hlavu? Ve skutečnosti jde o úplný základ, který by si měli k srdci vzít všichni začátečníci. Pokud se jako nováček pustíš do dlouhých a rychlých běhů, brzo se naprosto vyčerpáš, znechutíš, a navíc budeš náchylnější na zranění. Proto začni takzvaných indiánským během. Střídej běh a chůzi. Vůbec nevadí, když ze začátku půjdeš pět minut a poběžíš jen jednu. Postupně zkracuj intervaly s chůzí a uvidíš, že si lehce vybuduješ fyzickou kondici.

Pořiď si kvalitní boty a kvalitní ponožky

Než se vydáš na svůj první běh, postarej se o to, aby tvoje nohy byly jako v bavlnce. Důležité je běhat v kvalitních běžeckých botách a ponožkách. Sehnat vhodné vybavení bude v době zavřených obchodů asi složitější, ale rozhodně doporučujeme spojit se se specializovanou prodejnou, ve které pracují školení specialisté. Ponožky jsou stejně důležité jako boty, protože nesportovní umí udělat nepříjemné puchýře.

Odpočinek je důležitou součástí tréninku

Nezapomínej na odpočinek, ten je zásadní dodržovat u jakéhokoli pravidelného sportu. Nejenže tělo během odpočinku sílí a nabírá energii, příliš časté aktivity unavují a přepínají svaly, což může mít za následek vznik zranění. Pokud se ti stane, že tě při běhu začne něco nezvykle bolet, raději to domů dojdi a dej si pár dnů rekonvalescence. Důležité je nehrát si na hrdinu a netlačit na pilu. Každý den si vyhraď 15 minut, kdy si protáhneš celé tělo, pomůže ti třeba tohle fajn video. Skvělou pomůckou je také fitness roller, se kterým uvolníš svaly, promasíruješ tělo, zlepšíš cirkulaci krve a urychlíš zotavovací proces.

Řekni stereotypu sbohem

Na závěr doporučujeme naplánovat si do tréninku různorodé běhy, ať už jde o délku trasy nebo lokalitu. Čím zajímavější si pravidelný sport uděláš, tím déle tě bude bavit. Zařaď do týdenního plánu jeden dlouhý běh, jeden intenzivní kratší běh a dva průměrně dlouhé, při kterých se sice zadýcháš, ale zároveň totálně nezničíš.

Běhání tě neláká, ale chceš se začít více hýbat? Přečti si náš článek o tom, proč začít s jógou, nebo pár rad, díky kterým se z tebe rázem stane aktivní člověk.

Autor
Tereza Gladišová
Nejvíce utrácím za časopisy, cestování, víno a smaženou rýži s kuřetem. Pokud zrovna nepracuji, vysedávám s kamarády v kavárně či trénuji na maraton.