Jak začít meditovat

Láká tě umění meditace? Sepsali jsme pár informací o tom, proč je pravidelné meditování přínosem pro tělo i mysl a přinášíme ti pár tipů do začátku.

Co je to meditace a jaké jsou její výhody?

Cílem meditace je vytrénování vnímání přítomného okamžiku a vnitřního dialogu pro osvojení jasné a rozvážné mysli. Mistři meditace dokážou lépe pracovat s negativními emocemi, zvládají dobře stresové situace, žijí více v přítomnosti a umějí být klidnější a trpělivější. Kromě toho může tato praktika snížit krevní tlak, ulevit od úzkostí a zlepšit spánek. V dnešní uspěchané a hektické době tak představuje jeden z mála způsobů, jak se zdravě vypořádat s chaosem každodenního života.

Základní meditace

  • Nastav si budík na 5 minut. Zvol si nějaký klidný zvuk, rozhodně nedoporučujeme hlasité a křiklavé tóny.
  • Posaď se na židli nebo na zem do tureckého sedu, uvolni se, ale stále drž narovnaná záda.
  • Zavři oči a začni nadechovat nosem, vydechovat pusou a snaž se soustředit pouze na svůj dech.
  • Kdykoli si uvědomíš, že začínáš myslet na cokoliv jiného, nepanikař a v klidu s vrať zpět k dýchání.
  • Pokračuj, dokud ti nezazvoní budík. Potom pomalu otevři oči, trochu se protáhni a můžeš se vrátit ke svému dni.

Stačí pár minut denně

Představa hodinové meditace může být pro spoustu nováčků poměrně dost děsívá. Stejně jako se horolezec začátečník nevydá na svou první skálu bez lana, tak ani ty se při seznamování s meditováním nepouštěj do dlouhých pokusů. Začni pěti minutami a postupně si přidávej více. Uvidíš, že i těch pár minut bude poměrně náročných.

Pohodlí a klid

Najdi si místo, kde tě nikdo nebude rušit a kde se budeš cítit dobře. Pokud máš spolubydlící nebo bydlíš na kolejích, popros kamarády, ať tě na chvíli neruší, čtyřnohého miláčka zavři do vedlejší místnosti a telefon hoď do letadlového režimu. Rychleji se uvolníš a nebudeš v tenzi. Kromě klidného místa zvol taky pohodlné oblečení, které nikde netahá a netlačí.

Poslouchej své tělo

Pamatuj si, že trénink mysli se v mnohém podobá trénovaní nějakého sportu. I vrcholoví atleti mají někdy špatné dny, a ne vždy se jim daří. Vyber si část dne, kdy se ti opravdu bude chtít meditovat. Nemusíš se nutit vstávat v pět ráno a meditovat u východu slunce jen proto, že to tak dělají ostatní. Vytvoř si vlastní rutinu a když se ti nebude dařit uklidnit myšlenky, zkus na chvíli dělat něco jiného a vrátit se k meditaci později. Buď k sobě milejší a netrestej se při každém nepovedeném pokusu.

Autor
Tereza Gladišová
Nejvíce utrácím za časopisy, cestování, víno a smaženou rýži s kuřetem. Pokud zrovna nepracuji, vysedávám s kamarády v kavárně či trénuji na maraton.