Jak zažádat o práci ve firmě, která nenabírá

Už dlouho toužíš po zaměstnání v konkrétní firmě? Líbí se ti její aktivity, je ti blízká zaměřením a hodnotami? Když ale na jejím webu klikneš na záložku volných míst, tak zjistíš, že zrovna teď nikoho nehledají. Není důvod zoufat. Jednoduše do firmy napiš a dej jim o sobě vědět!

Ze stážisty plnohodnotným zaměstnancem

To, že společnost nikoho nehledá teď, totiž neznamená, že nebude nabírat za pár týdnů. Třeba zrovna plánuje otevřít nové oddělení nebo bude spouštět nový projekt, na který bude potřebovat posily. A je dost možné, že nejdříve osloví právě zájemce, které má uložené v databázi uchazečů. Navíc spousta firem svá volná pracovní místa ani veřejně neinzeruje a zaměstnance vybírá spíše na základě doporučení.

Pokud zatím studuješ, můžeš firmu oslovit s poptávkou stáže. I když se bude jednat o praxi bez finanční odměny, věř, že tak získáš mnohem víc, a to zkušenosti. Pokud už se jednou do firmy dostaneš, bude později mnohem jednodušší se v ní uchytit a nabídka dlouhodobé spolupráce třeba přijde sama.

Štěstí přeje připraveným

Jak ale vysněného zaměstnavatele oslovit? Tvoje příprava by měla začít ještě předtím, než se pustíš do psaní e-mailu. Doporučujeme danou společnost nějakou dobu sledovat, zajímat se o její aktivity, zjistit si, co komunikuje na svých kanálech a co o ní píšou média. V e-mailu s žádostí o místo piš především o motivaci. Proč chceš pracovat právě v dané firmě a proč by měli zaměstnat právě tebe? Na rozdíl od reakce na nabídku konkrétní pozice můžeš psát v podstatě o všem, co si myslíš, že by vybraná společnost na svém zaměstnanci ocenila.

Motivační dopis by měl být stručný a především věcný. Přestože se neucházíš o jasně vymezenou pozici, zmiň se o činnosti, kterou chceš vykonávat. K tomu nezapomeň uvést všechny relevantní zkušenosti. Pokud jsi čerstvým absolventem a žádné pracovní zkušenosti zatím nemáš, zmiň třeba i brigádu nebo diplomovou práci, která souvisí se zaměřením dané firmy. Nakonec e-mail s životopisem a motivačním dopisem pošli personalistovi. Pokud na stránkách firmy nenajdeš kontakt na relevantní osobu, neboj se zavolat na recepci a doptat se.

Pokud na e-mail nedostaneš odpověď, nenech se odradit. Některé firmy takto své zaměstnance jednoduše nenabírají. Je ale také možné, že se ti personalista ozve, až ve chvíli, kdy bude poptávka po nových zaměstnancích aktuální. Každopádně, určitě je lepší oslovit více firem najednou, ať si zvýšíš šance na přijetí. Pamatuj, že kdo nic nezkusí, nic také nezíská. Tak hodně štěstí!

Autor
Tereza Gladišová
Nejvíce utrácím za časopisy, cestování, víno a smaženou rýži s kuřetem. Pokud zrovna nepracuji, vysedávám s kamarády v kavárně či trénuji na maraton.