Telefon

226-222-333

E-mail

info@isic.cz

Faq
  • Čeština
  • Angličtina

Bojíš se pohovorů? Nauč se, jak je zvládnout jako profesionál

Přišlo ti právě pozvání na pracovní pohovor díky tvému skvělému životopisu? Výborně! Ale není ještě zdaleka vyhráno. Jako další krok musíš úspěšně projít pracovním pohovorem. Jak na to? Zaprvé, je nutné dokonale vědět, jak se vhodně obléct, že je zásadní přijít načas, a že je nezbytné si vypnout vyzvánění na svém mobilu. Tyhle věci se mohou zdát očividné, ale překvapilo by tě, kolik lidí právě kvůli nim neuspěje. Ber to proto jako malé připomenutí.

Pokud se ti podaří zvládnout tyto základy, dalším krokem pro tebe bude zvládnutí samotného pohovoru. Podívej se jak.

1) Zjisti si všechno o společnosti
Pokud znáš informace o společnosti, ve které žádáš o práci, budou tvoje odpovědi znít více profesionálně. Je důležité znát zakladatele a ředitele společnosti, krom toho také mít povědomí o historii  firmy a jejich pozici na trhu.
Tyto informace většinou najdeš na Wikipedii nebo na Glassdoor.

Většinou je jednoduché si zjistit informace o společnosti prostřednictvím jejich sociálních sítí a webových stránek. Užitečné je také si zjistit více o jejich produktu a tom, co konkrétně společnost dělá. Pokud mají blog, tak si můžeš také přečíst několik jejich posledních článků. Nebo si prostě přečti cokoliv, co o společnosti lidé píšou na internetu (k tomu můžeš
skvěle využít právě Glassdoor).

2) Zjisti si informace o pozici
Zjisti si, jaké kompetence a povinnosti náleží k pozici, na kterou se hlásíš. Ujisti se ve svých schopnostech a odbornosti, připrav si také své odpovědi na možné otázky, aby bylo vidět, že se na pozici skvěle hodíš. Pokaždé si vybav určité příklady toho, jak ukázat svoje schopnosti a obdobné plnění povinností, se kterými se v zaměstnání setkáš, v rámci nějakých příkladů z minulosti. Může jít o dobrovolnictví, školní projekty, aktivity nebo stáže.

3) Připrav si odpovědi na ty nejběžnější otázky
I když nemůžeš předpovědět, na co se tě budou ptát, tak existuje několik často kladených otázek, na které se můžeš připravit:
1. Řekněte mi více o tom, kdo jste.
2. Proč si myslíte, že jste na tuto pozici nejlepší?
3. Proč bychom vás měli přijmout?
4. Jak jste se o pozici dozvěděl/a?
5. Co víte o naší společnosti?
6. Jaké jsou vaše silné stránky?
7. Jaké jsou vaše slabé stránky?
8. Můžete mi říct něco o tom, kdy jste naposledy čelil/a obtížné situaci a jaké bylo vaše řešení?

Pokud se na tyto otázky připravíš dopředu, budeš vyzařovat mnohem více sebevědomí. Připrav se také mluvit o věcech, které jsou spojené s tvým studiem. To můžou být mimoškolní aktivity, zajímavé školní projekty nebo tvoje diplomová práce.

4) Připrav si také své vlastní otázky
Na konci pohovoru pravděpodobně uslyšíš „Máte také nějaké otázky?“.
Zapamatuj si, že tato část pohovoru je velmi důležitá a nikdy by neměla zaznít odpověď „ne“.
Proč? Protože ptaním se na otázky ukážeš svoji zvědavost ohledně pozice a společnosti a také to, že ti na získání pozice záleží. Navíc to může pomoct přesvědčit zaměstnavatele, že jsi nejlepší žadatel o práci. A ještě lepší je, že ti to pomůže zjistit, zda je také práce vhodná pro tebe.

Zkus se zeptat na těchto pět otázek:
1. Co vás nejvíce baví na práci v této společnosti?
2. Můžete nabídnout nějaké dodatečné školení?
3. Můžete mi říct něco více o týmu, kterého budu součásti, pokud byste mě přijali?
4. Co pro mě bude největší výzvou, pokud mě přijmete na tuto pozici?
5. Myslíte si, že mi schází nějaké schopnosti, které jsou pro práci
potřeba?

5) Později pošlete emailem poděkovaní
Až pohovor skončí, je tady ještě jedna další věc, kterou je nutné udělat.
Poslat emailem poděkovaní člověku, který s tebou rozhovor dělal. Udělej to zhruba do dvou hodin po skončení pohovoru.
Poděkuj mu za jeho čas, a zkus shrnout vaši konverzaci. Zdůrazni všechna pozitiva, která se stala během pohovoru. Tady je užitečný příklad. Proč je to důležité? Protože je to skvělý způsob, jak docílit toho, aby si tě zaměstnavatelé lépe zapamatovali, a také proto, že díky tomu vystoupíš z davu. Pamatuj si, že pracovní trh je velmi konkurenční prostředí, a cílevědomost je v něm výhodou.

Související články