Vysokorychlostní vlaky v Česku? Už brzy to nebude sci-fi.

Nádraží vysokorychlostních vlaků

Pokud často cestuješ po Evropě, možná už jsi pro své cesty někdy využil vysokorychlostní vlaky. Francie, Belgie, Německo nebo Španělsko: tam všude už cestovatelé vysokorychlostní tratě využívají řadu let. A my v Česku se k nim už za pár let přidáme.

Po dlouhých letech, kdy se o vysokorychlostních tratích (VRT) pouze mluvilo, jsou jejich přípravy v plném proudu. Správa železnic v současné době připravuje více než 500 km nových tratí pro vysokorychlostní vlaky. Kdy se začne konečně stavět? Za necelé čtyři roky by stavbaři měli začít, a to dokonce rovnou na třech úsecích najednou.

Páteří systému VRT budou hlavní tratě vedoucí z Prahy. Jedna povede do Brna a Ostravy přes Jihlavu. Druhá pak spojí hlavní město s Ústím nad Labem a Drážďany. To ale nebude jediná spojnice s evropskými městy. Vysokorychlostní vlaky dojedou v budoucnu také do polské Vratislavi nebo Katovic. Česko se zkrátka stane křižovatkou dopravních tepen. Snadno si zajedeš třeba do Berlína na koncert, do Vídně na nákupy nebo klidně na výlet do zemí Beneluxu. Na složité cestování letadly si tak za pár let už ani nevzpomeneme.

Přínosy nových vysokorychlostních tratí budou ale viditelné hlavně tady u nás. Cestování do školy, za prací nebo vzděláním bude výrazně jednodušší. Co říkáš například na jízdní dobu z Prahy do Brna za zhruba 50 minut? Vysokorychlostní tratě skutečně zcela změní způsob, jakým nahlížíme na cestování.

Správa železnic toho ale chystá ještě mnohem víc. Třeba terminály VRT, které vysokorychlostní vlaky ještě více přiblíží lidem v regionech. Podrobnosti o zelené dopravě 21. století najdeš na stránce www.spravazeleznic.cz/vrt.

 

Autor
Tereza Gladišová
Nejvíce utrácím za časopisy, cestování, víno a smaženou rýži s kuřetem. Pokud zrovna nepracuju, vysedávám s kamarády v kavárně, nebo trénuju na maraton. Který stejně nikdy neuběhnu.