Jak prožít tři dny v poušti Wadi Rum

poušť Wadi Rum

Jsou místa, která jednou navštívíš, užiješ si je a jedeš dál. A pak jsou místa, která tě ohromí a usídlí se ti v srdci a už je ze sebe nikdy nedostaneš. Pro mě se tím zážitkem staly tři noci v jordánské poušti.

Proč Wadi Rum?

Co se týká pouště, tak osobně si myslím, že existují jen dva typy emocí. Buď se ti tento zážitek nebude líbit a již nikdy žádnou nebudeš chtít zažít anebo tě ohromí a propadneš jí. Kempy a výlety do pouště najdeš v každé zemi, kde se poušť nachází. Přesto, každá je jiná a má svoji nezapomenutelnou atmosféru. A já jsem měl to štěstí, že tou moji první byla právě ta v údolí Wadi Rum. Je to neskutečné místo, které nabízí pestrou paletu barev, ale i úchvatnou strukturu v podobě obrovských skalních masivů, úzkých a zelených kaňonů, skalnatých podloží nebo jemného písku, který se za větru pomalu přesýpá a mění tak v mžiku reliéf krajiny. Také zde najdeš světlou poušť, která volně přejde do rudé pouště. Tohle místo je tak magické a jedinečné, že si ji pro natáčení vybral i hollywoodský štáb filmu Marťan.

kanon v poušti wadi rum

Jak si vybrat a objednat pouštní kemp?

Pokud se rozhodneš strávit jednu nebo více nocí v poušti v oblasti Wadi Rum, tak pro tebe mám dobrou zprávu, protože si budeš moct vybrat od moderních stanů s průhlednými střechami v podobě iglú a vybavením, které si nezadá s luxusním hotelovým pokojem. Některé kempy zvládají i klimatizace, ale ty nejsou nijak hluboko v poušti, protože potřebují elektriku nataženou z vesnice a je jakousi alternativou v podobě času strávenému v exotickém prostředí, ale maximálně kopírující komfort luxusní hotelové péče. Většina kempů však nabízí spíš autentickou podobu stanů z těžkých tkaných látek, které chrání před zimou i větrem a nabízí soukromí. Doplňují je další stany se společenským prostorem, sprchami a toaletami.

Vybrat a rezervovat si kemp je možné samozřejmě online, a je to rozhodně ta nejlepší volba. Z Amánu do Wadi Rum ti cesta zabere celý den a dorazit večer k poušti a za tmy řešit ubytování není nic, čím si chceš tento zážitek znepříjemnit. O to víc, že ve vesnici ani nikde okolo žádné klasické hotely a ubytování nenajdeš. Pokud to riskneš, tak se ještě před vjezdem do lokality budeš muset zastavit v kanceláři místního šerifa a zde budeš muset předložit platný Jordan Pas, který tě opravňuje k volnému vstupu do vybraných památek i této oblasti. Také budeš muset nahlásit jméno kempu, kde máš rezervaci. Pokud ji nemáš, můžeš si právě na tomto místě v kanceláři nějaký vybrat a oni prověří, zda má kemp volná místa. Pokud ano, necháš zde auto a provozovatel kempu tě vyzvedne. Do pouště samozřejmě turisté obyčejnými auty vjet nesmí.

fotograf v poušti

Kouzlo pouštního kempu

Naše cesta vedla až do vesnice, ta je takovou obdélníkovou osadou s pravidelnými ulicemi jako podle pravítka. Asi se domy stavěly vedle sebe, podle toho, jak přibývali jeho obyvatelé. Zde jsme zaparkovali u domu naší nomádské rodiny a do kempu jsme vyrazili na korbě džípu. Během patnácti minut jsem se dostali na místo. Za vysokou dunou v zákrytu skalního útvaru stál náš kemp. Do čtverce postavených asi dvanáct stanů, jeden velký stan, který připomínal klasický, částečně otevřený beduínský stan s ohništěm uprostřed. K našemu potěšení součástí kempu byly i sprchy s teplou vodou a splachovací záchody. Dali jsem si po celodenním harcování osvěžující sprchu a vyrazili se osvěžit tradičním beduínským čajem s cukrem. Pak jsme vyrazili na první malou procházku kolem kempu. Fakt, že i na tomto malém místě nám z každého úhlu ukazovala krajina jinou podobu sliboval, že se máme na co těšit. Večeře byly vždy stejné, ale vždy lahodné. Beduíni připravují grilované maso a zeleninu na žhavých uhlících v zemi a jeho chuť byla skvělá. Na cestu se ti bude hodit čelovka, třeba když si budeš chtít v noci vyjít na procházku. Jinak kemp je osvětlený a večer si máš možnost dobít jak mobil – i když signál nechytíš, tak foťáky a kamery. Kempy jsou totiž vybavené obřími solárními panely, ten náš jsme sami nenašli a neviděli, tak dokonale byl za skálou schovaný. Soláry spolehlivě zajistily elektřinu pro večerní potřeby hostů i provoz kempu jako takový.

snowboarding na poušti

Co si užít v poušti Wadi Rum

Náš kemp nabízel několik druhů denních nebo i více denních programů, které kombinovaly různé aktivity. My jsme si pro první den vybrali pouštní exotiku, a to šest hodin putování na velbloudech. Bylo to naprosto dokonalé, to nebyla jen taková ta hodinová vyjížďka na okraji pouště v turistickém středisku, ale pravé putování ve stylu Lawrence z Arábie. Nejdřív jsme se museli naučit jezdit a sedět na velbloudech tak, jako místní beduíni. Pak se opravdu skamarádit s velbloudy a také dobře zvládat, když si velbloudi sedají a zase vstávají, což zrovna jednoduché není a na naší cestě se to opakovalo často. A pak už jsme putovali od jednoho místa ke druhému v tichu pouště s dokonalým rozhledem. Krásný zážitek, který si budeš pamatovat i druhý den, protože tvoje záda ti to připomenou.

Další den měl být odpočinkovější, protože jsme tentokrát celý den strávili na džípu. Projeli jsme všechna další místa, která jsme na velbloudech nestihli. Lezli jsme na vrcholky skalních útvarů, které nabízely nádherné výhledy, navštívili torza domu Lawrence z Arábie, procházeli jsem kaňony a na konci každého se nám vždy otevřela nová krajina a úplně jiný pohled. Na snowboardu jsme sjížděli pouštní duny a cestou zpět jsme potkali divoké velbloudy s mláďaty. Občas jsme se zastavili ve velkých stanech, které nabízely příjemné posezení a výborný beduínský čaj.

Na večer v poušti jen tak nezapomeneš

Tenhle trip byl nadupaný zážitky i emocemi od začátku do konce. Dny, které nabízely nádhernou a naprosto neopakovatelnou přírodu a večery kdy se do kempu sjeli další členové beduínské rodiny našich hostitelů, aby pro nás připravili nejen skvělou večeři, ale i atmosféru u ohně pod hvězdami se zpěvem a hrou na tradiční nástroje. Pokuřování vodní dýmky a popíjení litrů zeleného čaje a romantika kteou umocňovala obloha posetá milionem hvězd. Noční obloha je v poušti pocitově mnohem níž, než jak ji známe z domova. Dokonalost okamžiku můžeš ještě podtrhnout východem slunce, to ale za předpokladu, že si kolem páté ráno přivstaneš.

Jestli hledáš zážitek na celý život, pak si tento trip zařaď na svůj bucket list a vydej se vstříc dobrodružství. Pokud nechceš vybírat na slepo, mohu vřele doporučit kemp kde jsem byl a užít si to stejně skvěle jako já. WILDWADIRUM

Jestli tě tento typ nadchnul, můžeš si přečíst víc v dalším článku kde se dozvíš jak procestovat Jordánsko.

Autor
Tim Slavík
Miluji cestování, a především jen s batůžkem a foťákem. Jsem student, ale spíše mě potkáš v kavárně než zasypaného knížkami ve studovně. Ujíždím si na technologiích a bělících zubních pastách.