Recenze knihy: Půlnoční knihovna

recenze knihy Půlnoční knihovna

Pokud zrovna řešíš složitější období, ve kterém je to pověstné světlo v tunelu na kilometry daleko, mám pro tebe tip. Sáhni po knize Půlnoční knihovna. Nejen, že ji přečteš na jeden nádech, ale hlavně tě přinutí k zásadnímu zamyšlení a dodá ti nový úhel pohledu na život.

Román u nás vyšel letos v únoru a poměrně velká dávka propagace a pozitivní recenze od knižních influncerů mě přiměly k tomu, abych si knihu také přečetla a zjistila, čím to, že se stala tak úspěšnou. Ve světě už román získal cenu Goodreads Choice Award 2020, což je významné ocenění, udělované v rámci největšího světového webu určeného pro čtenáře.

Autorem Půlnoční knihovny je britský spisovatel Matt Haig, který se proslavil existenciálními knihami nejen pro dospělé, ale také pro děti. Jejich častým společným tématem je střet každodenního života se sny a fantaziemi. V napsání Půlnoční knihovny mu pomohla i vlastní zkušenost s depresí.

Co by kdyby

kniha Půlnoční knihovnaA teď k tomu podstatnému – o čem kniha vlastně je. Hlavní hrdinka Nora Seedová není spokojená se svým dosavadním životem. Má pocit, že všechno zpackala a všechny kolem sebe zklamala. Rozhodne se proto svůj život vlastní rukou ukončit. Místo toho se ale ocitá v Půlnoční knihovně, která je plná knih – jiných životů. Nora si je postupně pročítá a zjišťuje, co by se stalo, kdyby se v určitých chvílích v minulosti rozhodla v souladu s životem někoho jiného. Tímto způsobem se snaží najít ten nejlepší život, v němž by odčinila svá nešťastná rozhodnutí z minulosti a nadále žila spokojeně a šťastně.

Román nabízí spoustu zajímavých myšlenek, a i tebe určitě přiměje k hlubšímu zamyšlení se nad svým vlastním životem. Stejně jako Nora se budeš ptát: Jak vlastně vypadá ten dokonalý a šťastný život? Kniha se čte doslova jedna radost. Já jsem ji měla přečtenou za tři večery. A přestože nejsem velkým fanouškem sci-fi knih, tady mi ta fantaskní linka vůbec nepřekážela, ba naopak. Shrnuto a podtrženo, Půlnoční knihovna je čtivá kniha s velmi originálním námětem a spoustou myšlenek, které tě donutí se zamyslet.

Knihu Půlnoční knihovna koupíš v Knihy Dobrovský, kde máš s ISIC slevu.

Lenka Kubištová
Miluju sladké snídaně, chození po horách a hraní deskovek. Nejvíc se mi líbilo ve Skandinávii a mým velkým snem je podívat se na Island.