#22 – Za jak dlouho budeme jezdit z Prahy do Brna rychlovlakem?

podcast tahák

Pozvání do dnešního Taháku přijal tiskový mluvčí Správy železnic Jan Nevola, se kterým si Tim povídal o plánech a přípravách vysokorychlostních tratí v České republice. Kdy se rozjedou rychlovlaky a jak velké změny přinesou? Velké, pozitivní dopad přinesou všem městům na plánovaných tratích. První koridor by měl spojovat Prahu a Brno, a tak umožní velkému počtu lidí bydlet v komfortu malého města za výrazně nižších nákladů než ve velkoměstě a nabídnou vysokou flexibilitu v podobě dojíždění za prací na větší vzdálenosti. A nejen zaměstnanci, výhody pocítí i studenti, kteří místo bydlení na kolejích mohou dojíždět i z Prahy do Brna.

Jan Nevola zmínil nejen ekonomické aspekty, ale také ekologické, což je určitě jedním z hlavních témat dneška. Rychlé vlaky jistě výrazně odlehčí problematické dálnici D1 a zvýší i bezpečnost pro tisíce lidí měsíčně. Uvedl jako příklad Francii, kde naopak rychlovlaky nahradily pravidelné letecké spojení mezi Paříží a Marseille, nebo Paříží a Lionem. Francie je také hezkou ukázkou, kolik lidí do hlavního města jezdí pracovat a z jaké dálky. Není nic neobvyklého, že lidé se rychlovlaky přesunují denně i na vzdálenost 150 km. Češi tak mohou flexibilně hledat zaměstnání na lince Praha – Brno, nebo naopak si hledat výzvy za hranicemi v Německu, kam se budou do hodiny pohodlně dopraví.

Nalaď si podcast

Rozhovory najdeš na všech hlavních platformách.

Autor
Tim Slavík
Miluji cestování, a především jen s batůžkem a foťákem. Jsem student, ale spíše mě potkáš v kavárně než zasypaného knížkami ve studovně. Ujíždím si na technologiích a bělících zubních pastách.