17.12.2025

Jak mladí lidé vnímají Vánoce: zklidnění s rodinou, ale i stres a negativní emoce

Jak mladí lidé vnímají Vánoce: zklidnění s rodinou, ale i stres a negativní emoce

Vánoce neztrácejí kouzlo ani pro dnešní mladou generaci. Jak ukázal velký průzkum na téma vánočních svátků mezi 3 299 studenty středních a vysokých škol, devět z deseti respondentů má Vánoce rádo. To ale neznamená, že je všichni prožívají zcela bez mráčku. Výjimkou nejsou stížnosti na atmosféru plnou povinností a očekávání, či dokonce nervozity, hádek a stresu. A přes 60 procent studentů zažilo Vánoce, kdy jim bylo smutno. Jejich celkový pohled na vánoční svátky ale zůstává jednoznačně pozitivní. Průzkum mezi studenty realizovala společnost GTS Alive, která v Česku vydává a spravuje studentské průkazy ISIC.

Výsledky průzkumu mezi studenty

„Studentů jsme se také ptali, který aspekt Vánoc je pro ně ten nejdůležitější. Téměř polovina uvedla, že čas strávený s rodinou, blízkými. Pro čtvrtinu jsou to volné dny, odpočinek od školy. Pro desetinu magicko-mystický rozměr Vánoc spojený se zklidněním, rozjímáním a rekapitulací. Křesťanský význam Vánoc skončil až na pátém místě,“ uvedl Radek Schich, ředitel společnosti GTS Alive.

Když měli studenti říci, co jim na adventu a Vánocích vadí a chtěli by to změnit, často zmiňovali tlak školních povinností, předvánočních písemek, zápočtových týdnů či lednového zkouškového období, které jim neumožní si adventní období naplno užít.

Jako další výrazné téma se objevovala kritika komercionalizace Vánoc. Studenti citlivě vnímají, jak se z původně rodinných a duchovních svátků stává marketingová událost zaměřená primárně na konzum. Vadí jim také tlak na nákup velkého množství drahých dárků, což si nemohou dovolit.

Jako hlavní negativní atributy Vánoc také mladí lidé zmiňovali stres, shon a tlak na dokonalost včetně společenské i rodinné snahy o dokonalé Vánoce. Přeplněné obchody, dopravní zácpy a celková uspěchanost pak podle nich přispívají spíše k negativní náladě ve společnosti než ke svátečnímu uvolnění.

Velmi častým motivem v odpovědích také byly konflikty a špatná atmosféra v rodině, které často pramení ze stresu z příprav, finančního tlaku nebo snahy naplnit nerealistická očekávání. V odpovědích se objevuje touha po sjednocení rodiny či rozvedených rodičů, stesk po zesnulých příbuzných nebo obecné přání mít funkčnější vztahy. Jako protipól stresu, komerce a rodinného napětí pak studenti touží po zpomalení, klidu, návratu k jednodušším tradicím a upřímným mezilidským vztahům.

Studenti a Vánoce_graf1

Mladí lidé tráví Vánoce z 90 procent s rodiči, téměř 8 procent ale už s partnerem nebo partnerkou. 2 procenta z nich jsou pak na Vánoce sami. 40 procent studentů má Vánoce méně rádo než v dětství, u stejného procenta se jejich vztah ke svátkům nezměnil, 14 procent je má nyní dokonce raději.

Alespoň trochu stresující jsou Vánoce pro 63 procent studentů. Hodně stresující jsou pro 12 procent, 2 procenta mladých lidí dokonce Vánoce označuje jako noční můru. Pro 23 procent naopak stresující nejsou.

Největším stresorem bývají konkrétně dárky – jejich výběr a cena. Hned na druhém místě figurují myšlenky na školu, následované velkým shonem a tlakem na „dokonalé“ Vánoce. Na čtvrtém místě pak najdeme rodinné vztahy. Prožít Vánoce v pohodě studentům nejvíce pomáhá sledování filmů či pohádek, interakce s rodinou nebo hraní her.

Studenti a Vánoce_graf2

A jak je to v dnešních rodinách s vánočními zvyky a tradicemi? Vždy je dodržují rodiny 28 procent studentů, téměř vždy 47 procent. Králem štědrovečerní večeře pak zůstává bramborový salát, který nechybí na talíři 80 procent studentů. Smažený řízek si dá téměř polovina respondentů, kapra o něco více než třetina. Poměrně populární jsou také polévky nebo losos.

Nejvíce studentů – přes 37 procent – dává dárky více než 6 lidem. Utratí za ně nejčastěji přes 3 500 Kč. V 52 procentech kupují dárky online, ve 34 procentech v kamenných obchodech, téměř 10 procent dárky nejčastěji vyrábí.

Studenti a Vánoce_graf3

Svátky 25. a 26. prosince studenti tráví ze 47 procent návštěvami příbuzných, ze 40 procent doma s rodinou, ze 6 procent s partnerem nebo partnerkou. A co se týče sdílení vánočních zážitků na sítích, tak není zrovna populární: tři čtvrtiny mladých lidí je nesdílí nikdy nebo jen zřídka, pouze 17 procent tak činí občas a 4 procenta často.

Průzkum proběhl na začátku prosince 2025 mezi 3 299 studenty středních a vysokých škol starších 15 let. Nejčastěji odpovídali studenti ve věku 19-20 let, na druhém místě byla skupina 17-18 let, na třetím místě skupina 21-22 let, na čtvrtém skupina 15-16 let.

Výběr z typických odpovědí studentů na otevřenou otázku „Je něco, co ti na adventním předvánočním období a samotných vánočních svátcích vadí a chtěl/a bys to změnit? Co by ti případně pomohlo mít hezčí Vánoce?“

 (odpovědi studentů ponechány v původním znění)

  • O studijním stresu: „Více času s rodinou a bez školy! Jako studenti se totiž před Vánoci stresujeme kvůli zápočtovému týdnu a během Vánoc zase z nadcházejících zkoušek, jelikož velká většina z nás má zkoušky už 2.1 “

  • O komercionalizaci: „Vánoce už nejsou svátky o rodině, ale je neustálý komerční tlak a jsou hrozně na sílu. Všude vánoční reklamy, zboží od října. Kouzlo se už dávno vytratilo.“

  • O brzkém začátku Vánoc: „Aby obchody neprodávaly vánoční dekorace už od srpna/září“

  • O tlaku na dokonalost: „Upřímně mi na adventu a Vánocích asi nejvíc vadí ten tlak, že všechno musí být perfektní a člověk by měl pořád něco stíhat dárky, úklid, návštěvy, přání, prostě takový nonstop maraton.“

  • O finančním tlaku na studenty: „Vadí mi, že lidi očekávají pěkné dárky i od nas studentu, jejichz rodice nevydelavaji zrovna moc. Z brigad jsem neco vydelala, ale na tolik dárků to nestačí :')“

  • O rodinných konfliktech: „Kdyby každý druhý rok, k nám nechodila na vánoce babička. Vždycky se pohádá s tátou a pak jsme z toho všichni mrzutí.“

  • O ztrátě smyslu dárků s věkem: „Až budu starší, asi bude ideální přestat s darováním nějakých velkých darů, a spíš si nic nedávat nebo alespoň dávat nějaké blbůstky. Jakmile je člověk dospělý, tak ty dárky trochu ztrácí smysl“.

  • Přání klidu a míru: „Žádné dárky, jenom klid a mír“.

  • O hektičnosti a potřebě zpomalit: „Ano, celkový shon a ta komercionalizace, to že všichni se vším blázní a vůbec si neužijí tu atmosféru, že budou Vánoce, všichni to chtějí hrozně uspěchat… Mělo by se zpomalit.“

  • O nedostatku atmosféry: „když nesněží tak to nema správný vibe“.

Poznámky pro editory:

Společnost GTS Alive s.r.o.v České republice vydává a spravuje studentské průkazy ISIC a žákovské průkazy ISIC Scholar (dříve Školák), učitelské průkazy ITIC a okrajově i další průkazy. Už na 1 000 středních a 800 základních školách slouží průkazy jako čipová karta pro vstup do budovy, jídelny, knihovny a podobně – podle potřeb konkrétní školy. 

Firma vznikla v srpnu 2000. Jejím předchůdcem byla v Česku společnost GTS International. GTS Alive s.r.o. je součástí mezinárodní skupiny GTS Alive Group, jejíž centrála sídlí v Praze a spadají pod ni pobočky ve dvaceti zemích na čtyřech kontinentech. 

GTS Alive prostřednictvím čipového identifikačního systému ISIC Port také zajišťuje řadě základních a středních škol zabezpečení přístupů do jejich budov a systém elektronické docházky. Společnost mimo jiné zprostředkovává studentům i cestovní nebo úrazové pojištění ve spolupráci s UNIQA. 

Pro další informace kontaktujte:

Jan Šimral, mediální zástupce GTS Alive

+420 737 944 370 | info@jansimral.com