Human Oddity – Udržitelná móda z Čech

human oddity

Módním trendem posledních let je vyhýbat se velkým fast fashion řetězcům, které produkují hromadu oblečení pochybné kvality i původu. Místo toho dávají lidé po celém světě přednost malým lokálním značkám. Jednou z nich je i Human Oddity, kterou založili dva nadaní kluci z Čech.

Daniel a Tomáš se pustili na cestu udržitelné módy

Cílem Daniela Webera a Tomáše Marka, zakladatelů značky Human Oddity, je tvorba nadčasových gendreless produktů s důrazem na etiku a ekologii. Oba říkají, že dělají věci, které je baví, a které chtějí sami nosit. Na jejich e-shopu si můžeš vybrat z nabídky košil, lacláčů či plátěných tašek, které jsou vyrobeny z deadstocku a certifikovaných materiálů.

Co znamená fast fashion už víš. Slyšel jsi ale někdy o slow fashion? Pod tímto označením se skrývá móda, jejímž hlavním cílem je udržitelnost. Při výrobě takového oblečení nedochází ke zneužívání přírodních zdrojů, naopak je minimalizováno množství zbylého odpadu a produkce skleníkových plynů. Zaměstnanci, kteří oblečení vyrábí, dostávají férovou mzdu, což ve výsledku znamená i vyšší kvalitu zboží. Oblečení vyrobené v rámci „pomalé“ módy bývá obvykle dražší, ale zase déle vydrží.

Co v Human Oddity najdeš?

V nabídce Human Oddity možná nenajdeš tolik oblečení, jako v běžných módních řetězcích. Vybrat si ale můžeš hned z několika skvělých módních kousků, které pocházejí z České republiky, a u kterých si můžeš být jistý, že byly vyrobeny etickým a ekologickým způsobem. Značka si také klade za cíl snižovat svoji uhlíkovou stopu. Jednou z jejích hlavních priorit je lokální výroba, která provází celý vznik výrobku, a to včetně výroby látky, sešití a potisku.

Human Oddity je další sympatickou alternativou k rychlé módě, která je jedním z hlavních světových ekologických problémů. Kupř. při výrobě jednoho bavlněného trička dochází ke spotřebě až 2 500 litrů vody. Módní průmysl je zdrojem až 10 % emisí vypuštěných na celé planetě a má na svědomí až pětinu znečištěné světové vody. Podle dřívějších průzkumů bylo až 9 z 10 výrobků napuštěno toxickými látkami, které představují ohrožení pro životní prostředí.

human oddity

Problémem je také prostředí, ve kterém se oblečení z velkých módních řetězců vyrábí. Obvykle se jedná o země třetího světa, v nichž nejsou dodržovány přísné pracovní podmínky, na něž jsme zvyklí. Lidé bývají často velmi špatně placeni a dodržována nejsou ani jejich lidská práva. Příkladem může být pád budovy Rana Plaza v Bangladéšské Dháce, při kterém v roce 2013 zahynulo 1 134 pracovníků. Tato událost stála u zrodu mezinárodní aktivistické organizace s názvem Fashion Revolution, jejímž cílem je udržitelná a etická móda.

Na webu značky se dozvíš více informací o tom, jak špatné dopady na lidi a životní prostředí fast fashion má. Můžeš se také inspirovat, jakým způsobem si vést udržitelný šatník.

Autor
Aneta Havránková