RECENZE: TEPfaktor

Desková hra Tepfraktor od Albi

Jsi fandou únikových her, hlavolamů, luštění záhad a s nadšením vzpomínáš na pořad Pevnost Boyard? Potom by desková hra TEPfaktor mohla být pro tebe to pravé. Jaký byl náš herní zážitek?

TEPfaktor – deskovka pro hráče s týmovým duchem

Desková hra TEPfaktor se řadí do kategorie týmových party her, kde hráči čelí výzvám, jako jsou zkoušky paměti, pantomima nebo kreslení a hledání odpovědí na záludné otázky. Stejně, jako v reálných únikovkách a adventurách, musíš i na stole spojit své síly s ostatními hráči a snažit se, aby tvůj tým rozluštil tajenku jako první.

Inspirace zábavním parkem TEPfactor

Jak už název napovídá, deskovka vznikla na základě populární teambuildingové aktivity v parku TEPfactor. Zde musí týmy procházet různými místnostmi plnými hádanek a úkolů, které testují jejich fyzické i duševní schopnosti. Přesně jako v Pevnosti Boyard, jen TEPFactor si můžeš osobně vyzkoušet kousek od Prahy, v Brně nebo Ostravě. A právě teď, s deskovkou TEPfaktor od Albi, také u sebe doma!

Rozložená desková hra TepFaktor od Albi

Jak vypadá dobrodružství s TEPfaktor na stole?

Hra je určena pro 2 až 16 hráčů, kteří se rozdělí do 2 až 4 týmů. Trvat může kolem 30 minut, ale dá se prodloužit podle počtu hráčů a nastavení obtížnosti. Je určená pro hráče od 12 let, ale užijí si ji samozřejmě i dospělí a bavit může i mladší děti, pokud vytvoří dobrý tým se zkušenějšími hráči.

Celé dobrodružství se odehrává na herním plánu, který představuje 24 místností TEPfaktoru, kterými postupně procházíš a řešíš úkoly. Graficky je zpracovaný spíš jednoduše, ale přesto poutavě a jde se na něm dobře orientovat.

Honba za body i tajenkou skrz úkoly

Místnosti na plánu jsou rozlišeny podle barev. Každá má také svůj název a symbol a obsahuje několik polí s úkoly různých typů, za jejichž splnění získáš body nebo některý z 12 dílů tajenky.

V každé místnosti můžeš s týmem chvíli setrvat a postupně v ní plnit jeden nebo více úkolů. Je na vaší domluvě v týmu, kterou místnost navštívíte nejdřív a kolik času v ní strávíte. Vzhledem k tomu, že na celou hru je daný časový limit 60 minut, je potřeba si dobu strávenou v místnostech dobře rozmyslet. Čím více času, tím víc bodů za splněné úkoly jako tým získáte. Zároveň se tím ale zkrátí čas, který můžete využít pro pátrání v dalších místnostech. Pokud je úkol označen hvězdičkou, získá tým navíc jeden díl tajenky. Hra končí, když někdo rozluští tajenku nebo když vyprší časový limit, to pak o vítězství rozhodují body.

Každý hráč může zazářit v jiné disciplíně

Jedna z předností deskovky TEPfaktor je určitě různorodost a množství výzev. Není větší otrava, když se při častém hraní party her začnou objevovat úkoly, které už hráči znají. Slušný balík 300 karet vždy se třemi úkoly ale slibuje možnost hrát opravdu mockrát, než se začnou úkoly opakovat. Úkoly jsou rozlišeny čísly od 1 do 4, barvou a také symbolem. Najdeš tu paměťové, kreativní, logické nebo vědomostní výzvy různé obtížnosti. Někdo například nemusí kreslení nebo pantomimu, zato se více realizuje u hlavolamů nebo logických úkolů. Je tak na domluvě v týmu, v čem je který hráč silnější a do jakých úkolů se kdo zapojí.

Pravidla dovolují nastavení obtížnosti

Aby stolní TEPfaktor byl ještě zajímavější, umožňují jeho pravidla trochu čarovat i s obtížností. Najdeš tu tedy pravidla základní i pravidla pokročilá. Základní pravidla jsou určena pro začátečníky nebo pro ty, kteří si chtějí třeba v rámci večera s přáteli zahrát rychlou hru jednoduchou na průběh i vysvětlení. Pokročilá pravidla jsou určena pro zkušenější hráče a pro ty, kteří chtějí strávit hraním více času a ponořit se do dobrodružství. Pravidla jsou napsána srozumitelně a přehledně, obsahují ilustrace a příklady. Také tu najdeš tipy na různé varianty a doplňky, kterými lze hraní zpestřit.

Závěrem

Deskovce TEPfaktor musíme přiznat řadu výhod, které ji dělají zajímavou a mimořádně zábavnou. Jednou z nich je variabilita – každá hra nabízí trochu jiný zážitek, a to díky různým úkolům, místnostem a tajenkám, které přirozeně vychází pokaždé v jiné kombinaci. Je možné hru také mockrát opakovat, aniž by se okoukaly úkoly, protože jich je ve hře připraveno opravdu hodně. Nutno ale zmínit, že jejich obtížnost není příliš vyvážená, některé splníš bez zaváhání, ale hned potom se střetneš s výzvou, kterou překonáš jen těžko, nebo taky vůbec, což nemusí každému vyhovovat. Hra nesporně vyniká také interaktivitou, celé dobrodružství je postaveno na spolupráci, komunikaci a soutěživosti mezi hráči. Potrénuješ v ní tak různé dovednosti, které pak využiješ i v reálném životě. Je také hezky zpracovaná, s kvalitními komponenty a poutavou grafikou.

Celkově se za nás jedná o velmi povedenou party hru, kterou bez váhání doporučíme jak pro menší deskohraní s rodinkou nebo přáteli, tak i pro větší sešlost lidí – teambuilding, školní akce, letní tábory, apod.

Zaujala tě desková hra TEPfaktor? Pořídit ji můžeš na e-shopu a v prodejnách Albi s 8% slevou, pokud máš platný průkaz ISIC. Více o slevě se dočteš tady.

Banner s informací o slevě s ISIC v Albi

Ostap Ščepnyj