RECENZE: Co to čmáráš?

Jestli si myslíš, že v této hře vyhrává ten, kdo umí lépe kreslit, tak věz, že ve hře Co to čmáráš? zdaleka nejde o úroveň tvých výtvarných schopností. To, co tu využiješ mnohem víc, je kreativita a umění co nejvýstižněji vypíchnout specifický znak kresleného objektu. Prostě hlavní je, aby soupeři z tvé kresby pochopili, co tím chtěl básník říci.

Jednoduchá pravidla

Určitě jsi už zažil/a situaci, kdy po rozbalení nové hry na tebe z krabice vypadne desetistránkový manuál plný drobného textu, takže ještě, než se začne hrát, jsou už všichni účastníci otrávení. Tak tahle situace u hry Co to čmáráš? rozhodně nehrozí – pravidla jsou tak jednoduchá, že za necelých 10 minut budeš spolehlivě vědět, co máš dělat.

Průběh hry

Na začátku je třeba připravit hru – každý hráč dostane papír na kreslení (ty jsou naštěstí součástí balení), tužku a sázecí žetony ve vybrané barvě. Doprostřed se umístí balíček s kartami se slovy dolů a 9 černých žetonů s číslem dolů. Karta určuje, jaká tři slova se budou v daném kole kreslit, žeton pak každému hráči tajně specifikuje, které konkrétní slovo z těch tří to bude. Pozor, slova na kartách jsou proklatě podobná!

Kolo začíná tak, že jeden z hráčů, který je zároveň moderátorem, otočí horní kartu a nahlas přečte všechna slova. Každý hráč si z hromádky uprostřed vezme jeden černý žeton a tajně se podívá na číslo určující kreslené slovo. Poté moderátor obrátí přesýpací hodiny a všem běží 30 sekund na kreslení. Po tomto čase si všichni navzájem své výtvory ukážou.

A nyní nastává fáze hádání, kdy vezmeš svůj barevný žeton s číslem tvého tipu a přiložíš ho k černému žetonu soupeře. Pokud si nejsi jistý, co některý ze soupeřů kreslil, tak hádat nemusíš. Až toto provedou všichni hráči, jeden po druhém postupně odhalují, co kreslili a co tipovali ostatní. Po každém kole se sečtou body. Ty získáváš nejen za správné hádání, ale i za to, že tvůj obrázek uhodne někdo jiný (pozor, za špatné tipy jsou minusové body). Po 9 kolech se body sečtou a vyhrává hráč s nejvyšším počtem bodů.

Pojďme se tedy podívat na konkrétní příklad, který jsme během hry řešili. V jednom kole jsme měli kartu se slovy: krkavec – kos – vrána. Všechno černí ptáci. Jak tohle sakra vyřešit? Naštěstí se ukázalo, že jsme byli partička poměrně vynalézavých lidí. Hráč kreslící krkavce nakreslil ptáka s výrazným krkem, jeho soupeř, který si vylosoval kosa, se rozhodl ptáka vůbec nekreslit a místo něj namaloval kosu. No a třetí si se slovem vrána poradil tak, že si vzpomněl na přísloví „Vrána k vráně sedá“ a nakreslil dvě vrány vedle sebe.

Závěrečné hodnocení

Co to čmáráš? je zábavná hra, která ani tak neodhalí úroveň výtvarných schopností jednotlivých hráčů jako spíš jejich kreativitu a pohotovost. Na hře oceňuji velké množství karet se slovy, kterých je celkem 137. To znamená, že ani u desáté hry se slova nebudou opakovat. Navíc pokaždé můžeš taky kreslit jiné slovo z karty. Sečteno a podtrženo, Co to čmáráš? je jednoduchá párty hra, která má rychlý spád a kterou oceníš při večerech s partou i rodinou.

TIP: S průkazem ISIC koupíš nejen tuhle hru, ale i další deskovky s 10% slevou.

Lenka Kubištová
Miluju sladké snídaně, chození po horách a hraní deskovek. Nejvíc se mi líbilo ve Skandinávii a mým velkým snem je podívat se na Island.