Do dráhy je jednoduché se zamilovat

vysokorychlostní trať

Přinášíme ti sérii rozhovorů s personalisty významných firem a organizací, které poskytují zajímavé příležitosti i absolventům. Co mladým lidem nabízejí a co od nich naopak očekávají? Jací absolventi a ze kterých oborů jsou pro ně ti praví? Mají dostatek zájemců nebo je musejí aktivně „lákat“? V dnešním rozhovoru tyto a další otázky zodpoví Eva Rubešová, specialistka na HR marketing Správy železnic – státní organizace, která spravuje, inovuje a řídí železniční síť na území celé České republiky.

Jak důležité je pro Správu železnic přijímaní absolventů?

Podobně jako další organizace, které zaměstnávají technicky kvalifikované zaměstnance, máme i my poměrně vysoký průměrný věk zaměstnanců 48 let. Zkušených lidí si velmi vážíme, a také proto se snažíme hledat nové tváře z řad absolventů škol, kteří by se od nich učili, a kromě toho jim uvolnili částečně ruce.

Jakou roli u vás absolventi následně hrají a na jaký typ pozic mají šanci se dostat?

S potenciálními budoucími zaměstnanci úzce spolupracujeme už během jejich studia. Studenti mají možnost si nás otestovat prostřednictvím nejrůznějších projektů a programů. Chceme, aby věděli, že talentovaní a motivovaní absolventi zejména partnerských škol u nás mají dveře otevřené. V duchu hesla: maturitou nebo státnicemi to nekončí, ale naopak začíná, pokračují v našem vzdělávacím programu. Chceme si z nich například vychovávat specialisty na nové technologie v rámci rozvoje železnice, které v Česku zatím ještě nejsou standardem, ale v rámci našich evropských spoluprací je musíme zavádět. Takových specialistů tu zatím moc není, ostatně se tyto věci často ještě ani neučí na školách. Jde například o oblast digitalizace železniční dopravy, moderních zabezpečovacích systémů a podobně. Samozřejmě ale potřebujeme absolventy i na standardní, méně technologicky náročné pozice.

Které obory či školy jsou pro vás zajímavé?

Vesměs jde o technické obory, ale v jejich rámci je náš zájem široký, protože v naší organizaci najdete zhruba 150 nejrůznějších profesí. Konkrétně bych ale zmínila dopravní, elektrotechnické a stavební obory. Z jednotlivých profesí nám nejvíc chybí technici sdělovací a zabezpečovací techniky, elektrikáři a energetici, a to středoškoláci i vysokoškoláci, byť na řadu pozic nám stačí ukončené středoškolské vzdělání s maturitou.

Musíte k vám absolventy aktivně lákat nebo máte zájemců z jejich řad dostatek?

Tady budu muset svoji odpověď určitě rozdělit podle oborů. Pro oblast řízení provozu, tedy na pozice výpravčích či traťových dispečerů, je zájemců celkem dost. Právě tuto oblast si se Správou železnic každý na první dobrou spojuje – nabízí se zde srozumitelná analogie s řízením letového provozu. Často se nám na tyto pozice také hlásí děti našich zaměstnanců. Aktivní nábor v tomto směru jsme přetavili spíše v HR marketing a employer branding. Zcela jiná situace ovšem panuje například u středoškolských a vysokoškolských absolventů oborů elektrotechnika a energetika.

Těch je tedy velký nedostatek?

Ano, za minulý rok dvě nejprestižnější školy v tomto oboru vyprodukovaly pouhých šest silnoproudařů, o které se pak „popraly“ firmy z celé republiky. Takže pokud se někdo právě nyní rozhoduje, na kterou vysokou školu se hlásit, určitě bych doporučila právě tyto obory – a nouzi o dobře placenou práci určitě mít nebudete.

A co absolventům nabízíte, abyste je zaujali?

Kromě velice zajímavé pracovní náplně a dalšího vzdělávání také velmi slušnou nástupní mzdu, přátelské pracovní prostředí, zkrácenou pracovní dobu, až šest týdnů dovolené a možnost jednoduchého skloubení osobního a profesního života. V neposlední řadě musím zmínit také adaptační proces, který souvisí s přirozeným mentoring programem. Novým zaměstnancům se věnuje nejen nadřízený, ale také skupina kolegů.

Co čeká takového absolventa technické vysoké školy poté, co k vám nastoupí?

Dám konkrétní příklad zaměstnance absolventa, který k nám nastoupil na oddělení, které se zabývá implementací evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS. Prošel si tříměsíčním adaptačním procesem, během kterého se seznámil s organizační strukturou a základními činnostmi, které Správa železnic zabezpečuje a řídí. V tak velké organizaci je klíčové, abyste velmi rychle získali základní náhled na její fungování, a přehled o tom, kdo co dělá.

Vedle základního poznání stylu naší interní komunikace a podnikové kultury si zmíněný absolvent prošel příslušnými školeními a v následujících měsících se postupně sžíval s novou rolí, pracovní náplní a odpovědností v rámci svého projektu, oddělení a celé organizace. Součástí toho je i přeshraniční spolupráce s kolegy z okolních správ železniční infrastruktury. Přibližně po jednom kalendářním roce se z absolventa stal běžný zaměstnanec, informačně dostatečně vybavený a připravený na další rozvoj.

Jinak vedle zmíněného ETCS nabízíme velmi zajímavé specializace například v oblasti BIM nebo vysokorychlostních tratí. Jak už jsem naznačila, mnoho expertů v těchto oblastech v Česku nenajdete – čili absolventi u nás mají možnost se naučit něco unikátního.

Nabízíte i nějaké studentské stáže?

Ano, nabízíme studentům placené i neplacené stáže. Jejich konkrétní program visí na našem webu. Pro vybrané talenty z řad studentů technických vysokých škol také pořádáme speciální technický workshop. Z jeho absolventů si vytipujeme osm studentů, kteří se dostanou do speciálního tříměsíčního placeného programu stáží. Tam je čeká spolupráce s mentory na konkrétním projektu a exkurze po zajímavých veřejnosti nepřístupných pracovištích Správy železnic. Většina těchto lidí k nám pak nakonec nastoupí na plný úvazek.

Technický workshop Správy železnic

Jak jste na tom s fluktuací?

U nás je fluktuace velmi nízká. Je to dané z části také typickou drážní subkulturou. Práce na dráze je stále z velké části předávaná z generace na generaci. Významným atributem naší organizace je rodinná atmosféra. Do dráhy je jednoduché se zamilovat. Jde o zajímavou práci, která má smysl. Navíc velikost korporace vám nabízí pocit jistoty a stability.

TIP: Více o pracovních možnostech ve Správě železnic najdeš tady.

 

Autor
Lenka Kubištová
Miluju sladké snídaně, chození po horách a hraní deskovek. Nejvíc se mi líbilo ve Skandinávii a mým velkým snem je podívat se na Island.