Rozhovor s Mattem Eastem, zakladatelem skupiny GTS ALIVE

Přečtěte si rozhovor s Mattem Eastem, majitelem společnosti GTS ALIVE, která v České republice vydává průkazy ISIC. Interview vyšlo 1. 10. 2020 v Hospodářských novinách. Ten, kdo v posledních 20 letech chodil do školy, měl pravděpodobně v peněžence zelenou ISIC kartu. Sloužila jako průkaz do školy nebo do menzy či jídelny a také přinášela a […]

Přečtěte si rozhovor s Mattem Eastem, majitelem společnosti GTS ALIVE, která v České republice vydává průkazy ISIC. Interview vyšlo 1. 10. 2020 v Hospodářských novinách.

Ten, kdo v posledních 20 letech chodil do školy, měl pravděpodobně v peněžence zelenou ISIC kartu. Sloužila jako průkaz do školy nebo do menzy či jídelny a také přinášela a dodnes přináší studentům mnoho slev. ISIC průkazy jsou ze všech zemí nejrozšířenější v Česku podle počtu studentů, kteří je využívají. Skupina GTS ALIVE, která karty vydává, letos slaví dvacáté výročí. Stojí za ní novozélandský podnikatel Matt East, zakladatel skupiny GTS ALIVE, jež karty vydává.

V roce 2007 se East zasadil o oddělení GTS Alive z větší skupiny GTS International. Za důvod úspěchu považuje hlavně to, že se podařilo přesvědčit školy, aby karty ISIC začaly používat. Další rozšíření přinesla možnost prokazovat s nimi v hromadné dopravě status studenta. „Záhy se přidaly i firmy, se kterými přišly slevy a speciální studentské nabídky. A ty si studenti zamilovali,“ uvádí v rozhovoru pro HN Matt East.

HN: Čím to, že jsou ISIC karty v Česku nejrozšířenější na světě?
Určitě tím, že se nám podařilo navázat velmi dobrou spolupráci se školami a dále ji rozšiřovat. Začali jsme univerzitami. Jako první jsme se dohodli v roce 1999 s Masarykovou univerzitou v Brně a univerzitami v Olomouci a Ostravě. To bylo klíčové, získávat další pak bylo snazší a snazší. Postupně chtěli být všichni součástí našeho systému. A dnes máme v síti více než 1100 škol a univerzit napříč Českou republikou. Další věc, která nás odlišuje od zbytku světa, je, že ISIC nyní funguje jako doklad statusu studenta v dopravě. Nemáme na to monopol, ale je to ta nejsnazší, takže mezi studenty i nejvyužívanější cesta.

Matt East (50)
Pochází z Nového Zélandu, je zakladatelem a ředitelem skupiny GTS Alive Group, která vydává ISIC karty. Do Česka přišel před 22 lety. Založením je atlet, jezdil na kajaku a přes tento sport poznal i svou ženu. V Česku založili rodinu, mají dva syny. Podnikat v Česku je podle něj radost. Má rád českou vynalézavost a to, že Češi vždycky hledají cesty, jak něco dokázat. A svíčkovou, samozřejmě.

HN: Bylo ze začátku těžké univerzity přesvědčit, aby začaly používat vaše průkazy?
Ano, hodně. Nikdo o nás neslyšel. Ale naštěstí si nás studenti rychle zamilovali, a to nám velmi pomohlo.

HN: Myslím, že studenti ji milovali hlavně kvůli slevám, které nabízí…
Ano, Česko je jedna z prvních zemí na světě, kde jsme věnovali opravdu hodně času a úsilí tomu, aby měl ISIC průkaz pro studenty skutečnou hodnotu. V hodně jiných zemích zůstává ISIC výhodný na cestování, ale další funkce má hodně omezené. My jsme před 20 lety začali intenzivně pracovat na tom, aby studentům přinášel výhody i doma.

HN: Co vás k tomuto kroku přimělo?
Na přelomu milénia se úplně změnil přístup k cestování po světě. Lidé si začali rezervovat letenky on-line, objevily se lowcostové společnosti jako Smartwings a Ryanair. Člověk nemusel nic složitě zařizovat, najednou si našel spojení on-line a vycestoval. Stejně to fungovalo s ubytováním. Studentské ceny se pak nijak významně nelišily od těch standardních, takže jsme změnili směr. Místo cestování po světě jsme se zaměřili na domácí prostředí a začali jsme pracovat na lokálních benefitech, jak pomoci studentům tady, u nich doma.

 

ISIC
International Student Identity Card je jediný mezinárodně uznávaný průkaz, prokazující studentský status. Aktuálně je vydávaný ve 130 zemích.

HN: S kým jste tento nový směr nastartovali?
Nejprve jsem jednal s řetězcem McDonald’s a oni navrhli, že by mohli připravit nějaké speciální nabídky pro studenty. To byl začátek. Přidali jsme skiareál Špindlerův Mlýn a síť pizzerií Einstein. To bylo velmi úspěšné, studenti na to hned zareagovali. Rozjela se jednání s více společnostmi. V dopravě s ČSAD, Českými drahami, Student Agency a dalšími.

HN: Co jste nabízeli společnostem, aby se k vám přidaly?
Víte, my opravdu dobře rozumíme studentům. Děláme pravidelné a podrobné průzkumy. Víme, jak se chovají, jaké slevy využívají, co potřebují, po čem touží. Tohle sledujeme ve všech zemích, kde působíme. Navíc studenti jsou studenty jen krátkou dobu, pak se stávají lídry ve svých oborech a pro firmy je dobré, že je tito lidé budou mít v povědomí. Jejich vedení si navíc pamatuje, jaké to bylo, když oni sami byli studenti, že potřebovali pomoc, neměli peníze. Tu pomoc rádi vracejí zpátky, mají z toho dobrý pocit.

HN: A dnes musíte společnosti aktivně oslovovat, nebo už za vámi chodí samy?
Když jsme začínali, museli jsme je sami kontaktovat a opravdu tvrdě o ně bojovat. Prezentovali jsme, kolik máme studentů, že víme, jak se chovají. Dnes oslovujeme jen velké partnery pro nějakou větší prezentaci. Před 10 lety se to ale změnilo, to byl bod zvratu. Byl to pro nás začátek vítězství a hlavně to byla výhra pro studenty. Dostali jsme se tím do pozice, kdy jsme pro ně mohli vyjednat mnohem lepší nabídky, vyšší slevy. Nejde o pět procent, ale někde se dostáváme i na 30 a více. Například na permanentkách do lyžařských center mohou studenti ušetřit stokoruny.

HN: Jaké benefity jsou u studentů v Česku nejoblíbenější?
Máme takové tři kategorie, hlavní, skiareály a hudební festivaly. Nejpopulárnějším benefitem zůstávají slevy ve fast foodech, ale také knihkupectví, například Knihy Dobrovský. To je skvělá zpráva, že studenti čtou! Ze skiareálů je to Špindlerův Mlýn. Hudební festivaly letos nebyly, ale dříve jsme spolupracovali asi s padesátkou z nich. Rozhodli jsme se ten okruh zúžit, protože to bylo velmi těžké na organizaci. Některé malé vypadly, ale dále spolupracujeme zhruba s 20, například se Sázavafestem, Colours of Ostrava a dalšími. Jak jsem již zmiňoval, na popularitě stouply e-shopy, zde je naším hlavním tahákem leader českého e-commerce trhu Alza.cz. Hojně využívané je i cestovní pojištění, které jsme ve spolupráci s UNIQA pojišťovnou ušili přímo na míru potřeb studentů, nebo studentský tarif od Vodafone. Komerční banka zase kromě jiných výhod přidává studentům bonus na pořízení ISIC průkazu ve výši 350 korun.

HN: Jak se proměnilo chování studentů během těch 20 let?
Největší změna přišla s rozvojem digitálních technologií. Je docela zajímavé, že studenti v Česku opravdu rádi nakupují on-line oblečení. Studenti na Středním východě jednoznačně preferují nakupování jídla a pití on-line, módu tolik ne. Já pocházím z Nového Zélandu a i v porovnání se světem jsou Češi neuvěřitelní v tom, jak jsou zvyklí cestovat během víkendů po republice. Ať už na pověstné chalupy nebo v zimě. Tady je neuvěřitelná zimní sezona, každý o víkendu hledá svůj kousek sněhu, vyráží na lyže, snowboard, běžky.

HN: Kdy se vaší společnosti dařilo nejvíce?
Řekl bych, že když jsme se rozhodli rozšířit naši působnost na střední školy. Což začalo před 10 lety na pilotním projektu šesti škol. Byl to malý vzorek, ale postupně jsme přidávali stovku škol za rok, minulý rok už jsme každý den přidali jednu školu. Poslední tři roky rozjíždíme program i pro základní školy.

HN: To jsou také ISIC průkazy, nebo jiné?
Průkazy pro základní školy se jmenují ISIC Scholar. Mají stejné benefity, ale trochu jiný design, v současné době máme v portfoliu asi 350 základních škol, 750 středních škol a 35 vysokých škol, včetně těch soukromých. Minulý rok jsme v Česku vydali více než 500 tisíc ISIC průkazů, což je nejvíc na světě − vzhledem k počtu studentů, učitelů a absolventů v daných zemích. Na Slovensku je má 185 tisíc studentů.

HN: Měla na vaši společnost vliv opatření kvůli pandemii covidu-19?
V Česku vlastně moc ne. Vzdělávání jelo dál, byť třeba převážně on-line. Studenti se stále potřebovali prokazovat v městské hromadné dopravě. V zemích, které mají jiný model fungování ISIC a zaměřují se jen na cestování přes hranice, nás to opravdu zasáhlo. Některé pobočky GTS Alive musely v několika zemích dokonce zavřít. Pro zájemce tak bude těžké získat nový ISIC. Ale věřím, že se to časem zase srovná.

HN: Jak podle vás pandemie změnila studentský život?
Hodně ovlivnila možnost studovat v zahraničí. Některé univerzity, například ve Velké Británii, uzavřely kampusy a nabízejí on-line lekce. Studenti, kteří měli v plánu vyjet studovat do zahraničí, to museli zrušit. Věřím, že se to za čas zase nastartuje, o koronaviru toho budeme vědět čím dál víc a už teď je patrné, že velká skupina lidí se bojí méně než na jaře. Myslím si také, že v příštích 10 letech nás čeká prudký rozvoj on-line vzdělávání.

HN: Myslíte, že může částečně nahradit klasickou školní docházku?
Nepředpokládám, že by to nějak narušilo fungování současných škol, ale změní to situaci v chudých zemích, kde hodně dětí nemá přístup ke vzdělání. Pokud jim zajistíme přístup k internetu, budou se moci on-line vzdělávat na dobrých školách místo nutnosti cestovat do zahraničí. To může do budoucna úplně změnit jejich životy.

HN: Považujete české školy za dobré?
Mladí lidé jsou tady opravdu vzdělaní. Spousta lidí tady tvrdí, že nemáme dobrý vzdělávací systém, ale já si myslím, že zdejší standard je v porovnání se světem excelentní.

HN: Jaké má GTS Alive plány do budoucna?
Určitě se chceme rozvíjet v digitálních technologiích a snažíme se expandovat do dalších zemí. Nyní působíme ve 14 dalších zemích a snažíme se proniknout do Indie. Tam je více než 300 milionů studentů a to je opravdu velká výzva. V Česku jako v jedné z prvních zemí na světě, se budeme snažit převést všechny karty ISIC z plastové podoby do mobilu. Nebude to naráz, určitě bude mobilní i plastový průkaz dlouho fungovat souběžně, ale budoucnost je jednoznačně v digitální podobě průkazu.

Autor: Markéta Hronová, redaktorka HN

Autor
Veronika Vlachová