RECENZE: Rada nad zlato – napovídej, ale ne vždy správně!

Rada nad zlato

Na jaře letošního roku vydala společnost Albi další kousek ze sekce rodinných párty her. Jmenuje se Rada nad zlato a nutno říci, že skvělé vědomosti ti u ní stačit nebudou. Podstatu celé hry výstižně shrnuje její podtitul: „Týmová párty hra, kde nevíte, komu věřit“.

Rada nad zlato je určena pro tři až osm hráčů starších 12 let. Hra mi dost připomněla starší deskovku od Albi – Tipni si! V obou hrách jde o hádání správných odpovědí na záludné otázky rozdělené do několika okruhů (v Radě nad zlato je jich až 20) a účastníci vpisují své odpovědi na mazací tabulky. Rozdíl je ale v tom, že Rada nad zlato se hraje v týmu. Nezáleží tedy pouze na vědomostech jednotlivých hráčů, ale také na jejich odhadu protihráčů, taktice a schopnosti blafovat.

TIP: Hru koupíš na e-shopu Albi, kde máš s průkazem ISIC 10% slevu.

Průběh hry

Jak tedy hra probíhá? Hráči se rozdělí do dvou týmů; v případě lichého počtu, hraje jeden hráč sám za sebe (tzv. solitér). Zároveň platí, že pouze u dvou hráčů se na začátku ví, k jakému týmu patří. U těch ostatních se to ukáže až během hry – je tedy potřeba chování ostatních hráčů bedlivě sledovat. Začínající hráč vybere otázku pro jiného hráče. Všichni ostatní následně zapíšou na tabulku nápovědu. Mohou přitom napovídat dobře (pokud si myslí, že jsou s tázaným hráčem v týmu), nebo naopak blafovat (pokud si myslí, že hrají proti sobě). A záleží samozřejmě na hráči samotném, jestli a od koho si nechá poradit. Cílem každého týmu je získat co největší počet bodů – ty se sečtou na konci hry po odhalení identity tajných hráčů. Hráč, který hrál jako solitér, vynásobí počet svých bodů počtem hráčů v jednom týmu.

Rada nad zlato

Důležitou součástí hry jsou speciální žetony síly, které jsou umístěny vedle každého okruhu. Hráč, který vybírá okruh pro svého protihráče či spoluhráče, by měl vybírat i podle příslušného žetonu síly – ten si totiž vezme a může ho kdykoli použít. A ty opravdu mohou způsobit velký zvrat v dosavadním průběhu hry. Je mezi nimi totiž třeba žeton „Nucená odpověď“, nutící tázaného hráče vybrat jednu odpověď z nápověd, nebo žeton „Mrazák“, bránící vybranému hráči napovídat. Hra tedy opravdu není jen o vědomostech, velkou roli hraje i schopnost taktizování.

Celkové hodnocení

Sečteno a podtrženo, Rada nad zlato je sice označována jako týmová vědomostní párty hra, ale jistotu nemáš ani v týmech a výhru ti nemusí zajistit ani skvělé vědomosti. A v tom je právě její jedinečnost – jisté totiž až do konce není vůbec nic, ale zábava je zaručena stoprocentně.

TIP: Miluješ deskovky? Přečti si i naše další recenze – na hru KarakParky, Gloomhaven, Kyvadlo nebo Dominion.

Lenka Kubištová
Miluju sladké snídaně, chození po horách a hraní deskovek. Nejvíc se mi líbilo ve Skandinávii a mým velkým snem je podívat se na Island.