226-222-333 9:00 - 17:00
  • cs

10 let od studentské databáze k profesionálnímu serveru

Rozhovor s Mgr. Romanem Duškem (29), který je majitelem serveru VysokeSkoly.cz. Protože Vysokeskoly.cz od roku 2001 oslavily deset let od svého založení a pan Dušek byl u jejich vzniku, požádali jsme ho, aby nám přiblížil, jak se ze skromného studentského projektu vyvinul současný profesionální web.

Server VysokeSkoly.cz vznikl na přelomu roku 1999 a 2000. Za jakých okolností k tomu došlo, kdo ho založil a proč? Mgr. Roman Dušek Server jsme založili s Ondřejem Soškou, když jsme studovali na Obchodní akademii Opava. Moje sestra Markéta se tehdy hlásila na vysokou školu a pořád si listovala učitelskými novinami, a tak mě napadlo udělat na webu zkusmo databázi vysokých škol, šlo o úplně jednoduchou stránku se seznamem škol a fakult. Ondřejovi se ty moje stránky ale zalíbily a koupili jsme doménu.  Peníze jsme si na ni museli půjčit od Ondrovy mamky, osm tisíc byla pro středoškoláky velká suma.Na tvorbě serveru se poměrně brzy začalo podílet více lidí. Jak server obohatili?Hodně nám v té době také pomohl pan Kyjovský, zástupce ředitele na naší škole. Dovolil nám používat školní počítač s internetem, který byl ještě málo dostupný, a v podstatě nám dělal PR. Také nám zprostředkoval kontakt na Slezskou univerzitu v Opavě, s níž jsme potom spolupracovali na vývoji podrobné databáze studijních oborů.Jak došlo k přechodu od pouhé databáze škol k zpravodajskému serveru?Když jsme ale v roce 2001 přešli na vysokou, poznali jsme několik studentů žurnalistiky. Lucka Soldátová, první šéfredaktorka serveru, se pro ten projekt nadchla, sehnala další redaktory, a spolu značně rozšířili autorský obsah serveru.Co se změnilo, když jste server převzal v roce 2007 jako jeho majitel?Bylo potřeba udělat webu nový kabát, kompletně předělat strukturu webu i redakčního obsahu, zbavit se nadbytečné reklamy. Museli jsme se vymanit z pozice studentského webu do pozice prestižního webu pro studenty. Zacílili jsme více na zájemce o studium na vysokých školách. Velký posun nastal v užší spolupráci s vysokými školami. Průběžně jsme také zlepšovali vzhled webu. Od roku 2010 jsme také začali poskytovat nový reklamní formát – PR články, který dosud na našem webu chyběl.Jak si server vede co do návštěvnosti?Podle statistik Net Monitoru máme okolo 23 000 návštěvníků, kteří měsíčně rozkliknou přes 300 000 stránek a tato čísla mají od přechodu na nový vzhled vzestupnou tendenci. Většinu našich čtenářů tvoří studenti ve věku 15 – 24 let. Aktuální informace o dění na vysokých školách, rady maturantům, rozhovory a další redakční články z nás v kombinaci s propracovanou databází studijních oborů tvoří výjimečný prostor na českém webu. Na rozdíl od podobných serverů jsme nezávislí, nejsme „podnoží na reklamu“, nenabízíme žádné vlastní kurzy, knihy, zkoušky apod. Jak probíhá na serveru spolupráce s vysokými školami? Mají možnost nějak ovlivnit redakční články? Jak je v tomto směru zajištěna nezávislost serveru?Každá škola si u nás může spravovat svůj profil, kde si přes zvláštní systém může sama zadávat aktuální informace, své tiskové zprávy apod. V současné době náš administrační systém využívá asi 30 vysokých škol nebo fakult a toto číslo stále roste. Chceme školám kromě reklamy nabídnout i kompletní servis, řada našich služeb je zdarma. Je však nutno zdůraznit, že články tvořené redakcí, jsou nezávislé na reklamní sekci. Nově chceme školám také nabízet možnost publikace PR článků, které ale budou vždy řádně označeny. Dále si u nás mohou vysoké školy zajistit propagaci prostřednictvím bannerů a hypertextů a reklamy zařazené do našich newsletterů (které zasíláme na e-mail 18 tisícům studentů). Dnes jste z původního realizačního týmu zůstal už jen Vy, co Vás u serveru stále drží?Pro mě je ten server něco jako „poslední kabriolet“. Někdy si připadám jako ve stejnojmenné knize Antona Myrera, protože jsem z původního týmu v serveru v podstatě zůstal už jen já a pořád si „oprašuji ten svůj kabriolet“. Mě strašně baví pozorovat lidi, kteří VysokýmiŠkolami.cz prošli, a sledovat, kam se dostali – všichni ti lidé jsou dnes velmi úspěšní.Vysokeskoly.cz se stále vyvíjejí dál. Jaké plány máte s webem do nejbližší budoucnosti?Chceme více proniknout na sociální sítě, zejména na Facebook. Nedávno jsme také vytvořili souhrn článků, který se jmenuje Studium na vysoké škole. Má spíše charakter magazínu, a seznamuje s důležitými tématy o studiu na VŠ. Podobné „magazíny“ bychom chtěli rozvíjet i do budoucna, třeba zaměřené na pracující studenty nebo na univerzity třetího věku.

Související články

[reklama_left]
[reklama_right]